České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji, chystají se i nové přímé linky
České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat závazkovou železniční dopravu i v příštích letech. Regionu to přinese celou řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky, včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, např. mezi Krnovem a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.

Zástupci vedení Českých drah a Moravskoslezského kraje v pátek 17. března 2023 podepsali nový desetiletý kontrakt na zajištění regionální železniční dopravy v kraji.

Součástí slavnostní akce dnes byla ve stanici Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-Kunčicemi.
Nová přímá spojení v Moravskoslezském kraji
Od prosince 2024
- přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice
Od prosince 2025
- přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
- přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
- přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
- přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.
Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.

Nové vlaky budou již z výroby vybaveny také evropským zabezpečovačem ETCS a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky ECM stanovené pro údržbu železničních vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy dovybaví i další vozidla v kraji, např. elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.

„Díky této nové smlouvě bude zajištěna dopravní obslužnost drážní osobní dopravou na území Moravskoslezského kraje s přesahem do Olomouckého, Zlínského, Žilinského kraje na Slovensku a Slezského vojvodství v Polsku na příštích 10 let. Navíc tím vyřešíme palčivý problém s údržbou starých vozidel, které již neplní nové přísné požadavky ECM bez toho, že bychom je pouze nahradili např. jinými staršími vozidly, která navíc ani na trhu nejsou k dispozici. Moravskoslezský kraj v dopravě usiluje o výrazné snížení energetické náročnosti a emisí CO₂. Protože je v Moravskoslezském kraji páteřním dopravním módem železniční doprava, zaměřuje se kraj zejména na pořizování nových nízkoemisních železničních vozidel lehké stavby, mezi které krom vozidla závislé trakce (např. jednotky EMU) patří i vozidla na hybridní pohon (el. / baterie) nebo alternativní palivo (vodík). Nechceme do budoucna pořizovat nová dieselová vozidla, jejichž pořízení ani nemůže být financováno z dotačních prostředků, ale pouze vozidla na elektrický, hybridní nebo alternativní pohon,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.