Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za rok 2019
Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, za rok 2019
K naplnění zákona byly usnesením rady kraje č. 4/220 ze dne 22. 12. 2016 schváleny "Zásady upravující postup kraje při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů" (dále jen "zákon 106").
Níže uvedená výroční zpráva je zpracována na základě povinnosti vyplývající z ustanovení § 18 zákona 106. V tabulce "Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2019", která je součástí této výroční zprávy, je zpracován přehled písemných žádostí a způsob jejich vyřízení.
- Počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti – § 8 odst. 1 písm. a) zákona 106
V průběhu roku 2019 obdržel povinný subjekt celkem 153 žádostí o poskytnutí informace a bylo vydáno celkem 34 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části, z toho 13 rozhodnutí o odmítnutí části žádosti a 21 rozhodnutí o odmítnutí celé žádosti.
- Počet podaných odvolání proti rozhodnutí – § 18 odst. 1 písm. b) zákona 106
Bylo podáno 11 odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
- Opis podstatných částí každého rozsudku soudu – § 18 odst. 1 písm. c) zákona 106
Soud nepřezkoumával žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace.
- Výčet poskytnutých výhradních licencí – § 18 odst. 1 písm. d) zákona 106
V roce 2019 nebyla poskytnuta žádná výhradní licence.
- Počet stížností podaných podle § 16a zákona 106, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení – § 18 odst. 1 písm. e) zákona 106
V roce 2019 byly podány 4 stížností podle § 16a zákona 106.
Ve dvou případech byl stížností napaden požadavek MSK na úhradu nákladů za poskytnutí informací. V jednom případě si žadatelka stěžovala na vyčíslenou výši nákladů za poskytnutí informací a následně si stěžovala na postup KÚ zda je vyčíslená částka relevantní, nadřízený orgán snížil výši nákladů z 30 328 Kč na částku 27 206 Kč. Třetí stížnosti nadřízený orgán nevyhověl a požadavek úhrady nákladů MSK za poskytnutí informací potvrdil. Žadatelé však úhradu nákladů neprovedli a obě žádosti byly odloženy.
Ve čtvrtém případě žadatelka nesouhlasila se způsobem doručení informací, stížnost byla postoupena na Ministerstvo dopravy, od kterého jsme doposud neobdrželi rozhodnutí.
- Další informace vztahující se k uplatňování zákona 106 – § 18 odst. 1 písm. f) zákona 106
Z celkového počtu 153 podaných písemných žádostí o poskytnutí informace obdržených v roce 2019 byla podle § 17 zákona 106 požadována úhrada nákladů pouze ve 4 případech (ve všech případech byla žádost o informace odložena pro neuhrazení nákladů).
Počet podaných žádostí v roce 2019 je nižší než v roce 2018 (rok 2018 – 187 žádostí, rok 2017 – 159 žádostí, rok 2016 – 159 žádostí, rok 2015 – 135 žádostí, 2014 – 137 žádostí, 2013 – 137 žádostí, 2012 – 128 žádostí, 2011 – 86 žádostí, 2010 – 51 žádostí). Dotazy se týkaly především oblasti dopravy a chytrého regionu, životního prostředí a zemědělství, sociálních věcí, územního plánování a stavebního řádu a chodu krajského úřadu.
V prostorách podatelny krajského úřadu je umístěna informační tabule, na které jsou uveřejněny soubory základních informací zveřejňovaných povinně v souladu s § 5 odst. 1 zákona 106.
Webové stránky Moravskoslezského kraje poskytují občanům značnou část informací týkajících se Moravskoslezského kraje a činnosti jeho orgánů a ve zvláštním oddíle "Povinné informace" jsou umístěny všechny povinně zveřejňované informace podle § 5 zákona 106.
V roce 2019 navštívilo webové stránky kraje 971 753 absolutně jedinečných návštěvníků (v roce 2018 – 926 276 návštěvníků) a zároveň tato stránka zaznamenala 1 626 249 celkových návštěv (v roce 2018 – 1 445 927 celkových návštěv).
Odbory krajského úřadu (zkratka odborů) | Počet podaných žádostí v roce 2019 | Způsob vyřízení žádostí | Zpětvzetí žádosti žadatelem | Jiný způsob vyřízení (vyřízeno dle zákona č. 123 /1998 Sb., stejná opakující se žádost nebo žádost adresována jinému subjektu) | Podané odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádostí | Podané stížnosti na vyřízení žádosti | Poskytnuté informace s finanční úhradou | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plně poskytnuté informace | Částečné poskytnutí informací a část žádosti vyřízena odkazem na zveřejněné informace |
Odkaz na zveřejněné informace | Odložení žádosti nebo její části | Odložení části žádosti, část informace poskytnuta | Rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části | Rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, část informace poskytnuta | Žádosti převedené do následujícího roku, čekání na zaplacení finanční úhrady | Počet vyřízených žádostí s úhradou | Úhrada v Kč | ||||||
KH | 2 | 2 | |||||||||||||
KŘ | 12 | 8 | 1 | 1 | 5 | 3 | |||||||||
KON | 5 | 5 | |||||||||||||
POR | 18 | 6 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
INF | 0 | ||||||||||||||
VŽ | 10 | 7 | 1 | 2 | |||||||||||
IM | 2 | 3 | |||||||||||||
FIN | 2 | 2 | |||||||||||||
ZDR | 6 | 6 | |||||||||||||
ÚPS | 11 | 3 | 4 | 5 | 3 | ||||||||||
RRC | 5 | 5 | |||||||||||||
ŽPZ | 21 | 4 | 2 | 2 | 13 | 2 | |||||||||
ŠMS | 8 | 7 | 1 | ||||||||||||
EP | 0 | ||||||||||||||
SOC | 11 | 6 | 5 | ||||||||||||
DSH | 38 | 17 | 3 | 1 | 1 | 3 | 11 | 1 | 2 | 5 | 1 | ||||
KPP | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||
Celkem | 153 | 82 | 10 | 3 | 6 | 5 | 21 | 13 | 2 | 1 | 16 | 11 | 4 | 0 | 0 |
zkratka | místo – poskytovatel informací |
---|---|
KH | Odbor kancelář hejtmana kraje |
KŘ | Odbor kancelář ředitele krajského úřadu |
KON | Odbor podpory korporátního řízení a kontroly |
POR | Odbor právní a organizační |
INF | Odbor informatiky |
VŽ | Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad |
IM | Odbor investiční a majetkový |
FIN | Odbor financí |
ZDR | Odbor zdravotnictví |
ÚPS | Odbor územního plánování a stavebního řádu |
RRC | Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu |
ŽPZ | Odbor životního prostředí a zemědělství |
ŠMS | Odbor školství, mládeže a sportu |
EP | Odbor evropských projektů |
SOC | Odbor sociálních věcí |
DSH | Odbor dopravy a chytrého regionu |
KPP | Odbor kultury a památkové péče |
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.