Zpráva

Chytrá řešení v dopravě nejsou sci-fi, ukázala mikrokonference na Czech Raildays 2017

Součástí 18. ročníku mezinárodního veletrhu Czech Raildays 2017 byla také mikrokonference k využití pokročilých technologií (nejen) v kolejové dopravě.

Již tradiční program mezinárodního veletrhu železniční a kolejové dopravy „Czech Raildays 2017“ oživila mikrokonference „Smart traffic.“ Pod záštitou náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Jakuba Unucky, MBA se sešli zástupci největších společností poskytující služby pro veřejnou dopravu v České republice, aby představili své novinky v oblasti chytrých technologií. Mikrokonference se symbolicky konala v přistaveném konferenčním voze Českých drah, a.s. a příležitost prezentovat nejnovějších produkty a služby v oblasti tzv. „chytré dopravy“ využili odborníci a vývojáři například ze společnosti EKOVA Electric, a.s., AŽD Praha, s.r.o., či samotný národní dopravce České dráhy, a.s.

Co je pro kraj smart? Především ušetřit lidem čas a peníze za použití chytrých technologií. Řešíme to, protože chceme zamezit odchodu lidí z kraje a udělat z něj chytrý kraj,“ uvedl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že kraj mimo jiné hodlá vytvořit z veřejných budov ve svém majetku chytré domy s přípojkami na elektroautomobily, elektrokola, s wifi pro návštěvníky, má zájem na tom, aby veřejnou dopravu zajišťovaly plně klimatizované nízkopodlažní autobusy a cestující během jízdy mohli využívat wifi. Chytrá řešení ve spolupráci s firmami v regionu chce zavádět i do dalších oblastí.

Představitelé společnosti AŽD Praha hovořili o „IOT a senzorických řešení nejen v dopravě.“ Představili své možnosti na úspěšném projektu v tureckém Izmiru.  Do provozu tu uvedli inteligentní zastávky, kamery a velín, který poskytuje dynamická řešení a komunikuje se strojvedoucími. Za dva roky plánuje společnost vyzkoušet vlak bez strojvedoucích na trase Lovosice - Most, ráda by také zavedla zastávky na znamení pro vlaky. AŽD Praha v těchto dnech v Ostravě připravuje rozjezd dceřiné společnosti, která by se zaměřila výhradně na projekty v Moravskoslezském kraji.

Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah, představil možnosti kartových a informačních systémů ČD, včetně wifi. Hovořil o aplikaci Můj vlak, která komplexně informuje o vlacích i o aktuálním zpoždění, a jejím chystaném rozšíření. Modernizaci na tratích deklaroval příkladem ostravského nádraží, kde byla zavedena sektorizace, informoval o tom, že další nádraží by měla následovat.

Výkonný ředitel BORCAD cz s.r.o. Michal Seltenreich představil tichá sedadla do SuperCity vlaků, jejichž vývojem se společnost v současnosti zabývá.  Na prototyp „sedadla s bublinou ticha“ se podle něj můžeme těšit na Czech Raildays v příštím roce.

Předseda představenstva EKOVA ELECTRIC a.s. Tomáš Pittermann hovořil o chytrých technologiích v městské kolejové dopravě. Představil projekt modernizace tramvají nebo příměstských jednotek. Cílem společnosti je vytvořit elektrifikovanou dopravu ve městě a regionu. Vytvořit jeden ucelený systém, který šetří energii, životní prostředí a čas. Chytré technologie chtějí implementovat do vozů, aby indikovaly také prediktivní údržbu.


19. června 2017
frame-scrollup