Zpráva

Moravskoslezský kraj hledá leteckého dopravce na linky do Vídně a do Mnichova

Leteckého dopravce, který by zajišťoval pravidelné letecké spojení z mošnovského Letiště Leoše Janáčka Ostrava do Vídně a do Mnichova, hledá Moravskoslezský kraj. Krajští radní vyhlásili výběrové řízení na provozovatele těchto leteckých linek.

Protože kraj bude letecké spojení do těchto významných evropských dopravních uzlů zajišťovat formou závazku veřejné služby, to znamená, že bude dopravci kompenzovat případné ztráty z provozu, museli ještě vše „posvětit“ evropští úředníci. Vyhlášení tendru „visí“ ve Věstníku veřejných zakázek a Úředním věstníku EU. Zájemci se do veřejné soutěže mohou hlásit do 30. září.  

„Ve spolupráci s letištěm a experty na leteckou dopravu jsme několik měsíců analyzovali trh. Právníci připravovali celý složitý proces veřejné zakázky a podklady pro Evropskou komisi. Poučili jsme se z minulých chyb, vyslyšeli názory odborníků. S vysokou mírou pravděpodobnosti proto předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy. Byl bych rád, kdyby první lety byly spuštěny ještě letos,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Linky z Mošnova do Vídně a do Mnichova by po uzavření smlouvy s vybraným dopravcem měly létat dvakrát denně. „Počítáme minimálně s 11 rotacemi týdně na každé lince. Pokud bude zájem, mohlo by se letadly o minimální kapacitě 40 cestujících do Mnichova či do Vídně časem létat i třikrát denně. Mnichov byl vybrán jako destinace smíšená, kdy kromě přestupů na jiné linky bude značná část cestujících v tomto městě končit nebo začínat. Počet německých investorů v kraji je totiž vysoký a zřejmě bude dále růst. V kraji v současnosti působí 55 společností s německým kapitálem, 34 sídlí v 30minutové dojezdové vzdálenosti od mošnovského letiště. Vídeň je oproti tomu destinace téměř čistě tranzitní pro cesty do celého světa,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že maximální výše kompenzace za provoz obou linek ze strany Moravskoslezského kraje je stanovena na 7,8 milionu eur ročně při 26 rotacích týdně po dobu 4 let.

Těší ho, že se Letišti Leoše Janáčka Ostrava podařilo vyřešit problémy spojené s uzemněním letounů Boeing 737 MAX využívaných pro charterové lety na dovolenou, a dokonce zvýšit počet cestujících na letních linkách oproti loňsku.

„Díky dohodě s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi se nám podařilo výpadek letounů Boeing 737 MAX téměř nahradit jinými letadly, uskuteční se zhruba 93 procent letů plánovaných před sezonou. Počet cestujících na letních linkách je letos ve srovnání s prvním půlrokem loňského roku dokonce vyšší. Přispělo k tomu rozhodnutí zahájit letní sezónu o dva měsíce dříve. Cestující tak mohli za teplem do Egypta z mošnovského letiště vyrazit už v únoru. Také do Řecka a Turecka jsme začali létat o měsíc dříve než loni,“ upřesnil generální ředitel společnosti Letiště Ostrava Jaromír Radkovský. I letos očekává výbornou letní sezónu, ve které letiště ve spolupráci s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi nabízí cestujícím z regionu lety do 17 destinací v oblíbených letních letoviscích.

Letiště Leoše Janáčka Ostrava loni odbavilo rekordní počet cestujících. Bylo jich 377 936, tedy o 53 820 lidí (16,6 %) více než v roce 2017. Úspěšné bylo i cargo - letadla přepravila 5448 tun materiálu.

Veřejná zakázka je zveřejněna ve Věstníku.


9. srpna 2019
frame-scrollup