Zpráva

První měření vrstev asfaltu na krajských silnicích: zhotovitel použil méně materiálu, než měl

Lépe zkontrolovat firmy, zda při opravách silnic rekonstruují cesty přesně podle projektu.

To je důvod, proč vedení Moravskoslezského kraje nechalo měřit na vozovkách asfaltové vrstvy. První měření ukázalo, že zhotovitel při opravě vozovky z Frýdku-Místku do Dobré použil méně materiálu, než měl.

„Tloušťku pokládaných vrstev na silnici II/648 v úseku Frýdku-Místku obec Dobrá jsme nechali měřit speciální laserovou technologií. Podle projektu, který vycházel z odborné diagnostiky a smlouvy o dílo, měl zhotovitel, společnost ALPINE Bau CZ, položit 5 centimetrů spodní, tzv. ložné vrstvy asfaltu a 4 centimetry horní obrusné vrstvy. Výsledek měření potvrdil menší tloušťku zejména u ložné vrstvy na opravovaném úseku,“ uvedl technicko provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Správa silnic MSK proto dílo nepřevzala a vyzvala firmu ALPINE Bau CZ, aby nedostatky v rámci reklamačního řízení napravila. „Se zhotovitelem komunikujeme, věřím, že se dohodneme na dalším postupu tak, aby silnice byla opravena podle smlouvy,“ dodal technicko provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

„Když vybíráme firmy na opravy silnic, daří se nám v soutěži rapidně snížit cenu zakázky. Mnohdy skončíme až na 48 procentech projektové ceny. To je velmi dobrá zpráva, že dokážeme šetřit veřejné peníze. Ale chceme se ještě kromě běžného stavebního dozoru ujistit, že vítěz i za tuto cenu udělá všechno, jak podle smlouvy a projektu udělat má. Jde o zpřesnění kontrolního mechanismu. Abychom třeba po dvou třech letech nemuseli za další peníze znovu opravovat opravené. Výsledky prvního měření ukázaly, že to bylo správné rozhodnutí. Měření má smysl a budeme v něm pokračovat,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Správa silnic Moravskoslezského kraje proměří vrstvu vozovky zkušebně zatím na 3 stavbách, měření má totiž význam pouze na delších úsecích opravovaných cest. Náklady na měření dosáhnou 2,4 milionu korun.

 „Podle mého názoru jsou tři způsoby, jak řešit reklamovaný úsek cesty z Frýdku-Místku do Dobré: Dodavatel cestu znovu vyfrézuje a položí tolik asfaltu, kolik je skutečně v objednávce. Nebo položí na již existující asfalt vrstvu navíc, aby dorovnal rozdíl. Třetí možnost je, že vrátí část peněz a prodlouží záruku cesty. Preferuji první variantu,“ konstatoval náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Po silnici z Frýdku-Místku do Dobré se vrstvy asfaltu aktuálně měří v úseku Komárova a Raduně na Opavsku.

„Technicky jde o přesné geodetické zaměření vozovky laserem. Vytváří se tak digitální model terénu, který zobrazuje jednotlivé konstrukční vrstvy vozovky a jejich přesnou tloušťku. Takto se zaměřují jednotlivé fáze opravy, tj. po odfrézování povrchu, po položení ložné vrstvy a po položení finální obrusné vrstvy. Na základě tohoto měření je možné zjistit rozdíly mezi projektem požadovanými parametry jednotlivých živičných vrstev a mezi realizovanou skutečností. Je možné tvořit příčné řezy, podélné profily v libovolném místě stavby, vypočítat objem použitého materiálu,“ popsal postup technicko provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

V letošním roce bude v Moravskoslezském kraji opraveno zhruba 77 kilometrů silnic za 254 milionů korun. Přes 52 milionů hradí Moravskoslezský kraj, zbytek stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. „Příští rok počítáme s tím, že z krajského rozpočtu půjde na opravy cest 30 milionů korun. Předpokládám, že další peníze dostane kraj ze státních zdrojů. Podle přidělených financí pak upravíme plán oprav silnic, který nyní připravujeme. A také předpokládám, že vláda splní své usnesení a do kraje pošle v rámci programu RESTART slíbenou půl miliardu korun. Jsme připraveni vyčerpat nejen ji, ale i mnoho dalších. Silnice v kraji to potřebují,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka.


16. října 2017
frame-scrollup