Zpráva

Smart Traffic již potřetí v Ostravě

V zahajovací den 11. června 2019 veletrhu drážní techniky Czech Raildays 2019 proběhl již třetí workshop "Smart Traffic Ostrava", zaměřený na využití nových technologií v (nejen železniční) dopravě.

Záštitu nad touto akcí převzal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region pan Jakub Unucka, který se také aktivně zúčastnil programu i plodné diskuze. Tradičním organizátorem je společnost Ferrovia Ostrava, účastníkům potřetí posloužil k jejich jednání konferenční vůz Českých drah. Projekt finančně podpořil Moravskoslezský kraj.

Jednání zahájil svým vstupním slovem generální ředitel společnosti AŽD Praha, hlavního partnera akce, pan Zdeněk Chrdle. Vyjádřil společné přesvědčení všech účastníků, že "chytrá doprava" neznamená jen masívní aplikaci IT, ale také zúročení nových technologií pohonů, organizace a logistiky či možností daných kombinovanou dopravou.

Ve stejném duchu hovořil i náměstek hejtmana MSK Jakub Unucka, který "smart" prvky v dopravě vidí nejen v rozšiřování počtu „chytrých zastávek“, které poskytují cestujícím potřebný komfort při čekání, informace a služby, nejen v možnosti placení bezkontaktní platební kartou, připojení na wifi nebo využití USB nabíječky, ale také v možnostech kombinovat přepravce vzhledem k aktuální poptávce na veřejný dopravní prostředek.

Vedení Moravskoslezského kraje se netají tím, že přes konformní vize elektromobility založené na lithiových bateriích bude prosazovat vodík. Vodíkové auto je také elektromobil, jen místo baterie veze nádrž vodíku a svazek palivových článků, v nichž chemickou reakcí vzniká elektřina a vodní pára. Celé zařízení je šestkrát lehčí, než současné baterie. V Ostravě byla zahájena příprava nasazení vodíkových autobusů v roce 2021, další vodíkové autobusy by v roce 2022 měl Moravskoslezský kraj zprovoznit na Havířovsku.

Ambiciózní plán bude pokračovat zavedením tří vlakových souprav, které by měly na vodík jezdit mezi Ostravou, Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem v roce 2027. To podtrhla i prezentace Českých drah, zaměřená na ukázku nových vozů pro příměstskou dopravu s vysokým komfortem pro cestující.

Další významnou prezentací bylo představení potenciálu lokality letiště Leoše Janáčka v Mošnově jako křižovatky letecké, silniční i železniční dopravy. Předseda představenstva Letiště Ostrava, a.s. pan Michal Holubec účastníkům názorně předvedl současné zónování, které již vystihuje perspektivu využití letiště ve větším měřítku především pro cargo, tedy nákladní přepravu. Výstavba logistického centra DB Schenker (Deutsche Bahn) ještě posílí možnosti zvýšení kapacity této dopravy.

Poslední část byla věnována "vychytávkám", zlepšujícím pohodu cestujících i osádek vlaků. Společnost MULTIFOIL, zastoupená svým nizozemským zakladatelem, panem Ericem Witijesem, demonstrovala užití speciálních fólií, chránící skla dopravních prostředků před poškrábáním a fólie proti sprejerům. Tyto fólie jsou již aplikovány v Dopravním podniku Ostrava.

frame-scrollup