Zpráva

Už jezdíme! Prodloužená Rudná v Ostravě je konečně hotová

Obyvatelé Ostravy-Poruby i řidiči si oddechli. Prodloužená Rudná je hotová. Firmě Strabag, která ji stavěla, se podařilo chybějící 414metrový dokončit za rekordní necelé tři měsíce od vydání stavebního povolení. Ostravané tak dostali předčasný vánoční dárek.

„Jsem rád, že zvítězila dobrá vůle. Ta dobrá vůle byla skutečně na všech stranách, těch, kteří pomáhali, těch, kteří to organizovali a samozřejmě těch, kteří to stavěli. Bez dobré vůle bychom tady teď nestáli. Konečně nastal ten okamžik, kdy můžeme dát lidem z našeho regionu pod stromeček tento vzácný dárek,“ uvedl při slavnostním otevření silnice hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

 „Dnes je to 3717 dní od doby, kdy Strabag podepsal smlouvu s ŘSD. Z toho se 3625 dní čekalo na razítka a 85 dní se stavělo. Ten poměr je 1:43 – za jeden den, co se stavělo, se 43 dní čekalo na razítka,“ řekl včera náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka, který přivedl znesvářené strany k jednacímu stolu, a zároveň vysvětlil, proč se namísto přestřižení pásky symbolicky orazil stavební deník razítky. „Naši úředníci vymysleli s těmi razítky skvělý způsob, jak to udělat, aby se mohlo okamžitě začít jezdit a zahájit zkušební provoz,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Silnice, která spojuje průtah Ostravy s novou silnicí I/11 ve směru na Opavu a má fungovat také jako součást dálničního přivaděče k dálnici D1, se začala stavět v roce 2010. Po dlouhých letech „zpestřovaných“ zastavováním stavby a nejrůznějšími obstrukcemi jejich odpůrců je konečně hotovo. Nová komunikace výrazně pomůže městskému obvodu Poruba od nekonečných kolon čoudících aut, řidičům výrazně zkrátí a zjednoduší jízdu.

Průlomový krok k dokončení tzv. prodloužené Rudné v Ostravě se povedl politické reprezentaci Moravskoslezského kraje v roli mediátora. Vedení kraje se po mnoha letech tahanic a sporů podařilo dostat za jednací stůl investora stavby – Ředitelství silnic a dálnic ČR a její odpůrce, kteří nakonec našli společnou řeč.

Díky vytrvalému nestrannému jednání představitelů Moravskoslezského kraje i města Ostravy našlo Občanské sdružení Skalka v čele s architektem Dušanem Richtárem, které stavbu dálničního přivaděče blokovalo, shodu s investorem na technickém řešení protihlukových stěn. To bylo jádrem mnoho let trvajících sporů. Odpůrci stavby pak stáhli své procesní námitky a podle dohody bylo zastaveno projednávání ‚starého‘ stavebního povolení na dostavbu chybějícího 414metrového úseku silnice a mohlo být vydáno povolení nové. To vydal krajský úřad v září. A začalo se stavět.

„Obě strany potřebovaly neutrálního prostředníka se silnou autoritou. Kraj v této roli zajistil, že našly shodu na několika zásadních sporných technických bodech - úpravě protihlukových zdí nebo lávky. Zároveň ale mohl zaručit, že vše dohodnuté zahrne do jednoho stavebního řízení, které bude jasné a čitelné pro všechny strany i veřejnost. Že prostě není možné nic dohodnutého změnit. Vyplatilo se řešit patovou situaci kolem prodloužené Rudné po jednotlivých částech. Bez emocí, s rozumnými argumenty a hlavně dobrou vůlí všech zúčastněných, kteří plní uzavřené dohody,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka

Za celou stavbu zaplatí stát téměř 2,5 miliardy korun. Okolo 2 kilometrů silnice už bylo zprovozněno dříve, dalších 4,5 kilometru záviselo na dokončení posledního úseku. Silnice je nyní ve zkušebním provozu, je na ní proto omezená rychlost na 90 kilometrů v hodině. Do budoucna by po ní ale měli řidiči jezdit rychleji. Protihluková stěna, při jejíž stavbě byla použita guma, je jedinou svého druhu v Česku. Do kolaudace musí stavbaři postavit přes prodlouženou Rudnou ocelovou lávku, vybudovat cyklistickou stezku nebo chodníky.

„Nejde tady jen o to, že se bude po prodloužené Rudné jezdit, ale volná bude celá Rudná, protože jsme odblokovali i výškovické mosty. Z Opavy až do Havířova bude konečně možné jezdit všude po čtyřech pruzích,“ sdělil další radostnou zprávu hejtman Ivo Vondrák.

Prodloužená Rudná:

Délka komunikace: 6,9 km
Plocha vozovky: 128,3 m²
počet mostních objektů: 16
Investor: Ředitelství silnic a dálnic
Zhotovitel: sdružení Strabag a OHL ŽS


20. prosince 2019
frame-scrollup