Zpráva

Zvuková instalace Kateřiny Šedé v Galerii výtvarného umění v Ostravě

Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic. Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy, jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude zahájena ve čtvrtek 14. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění do 26. ledna 2020.

Výstavní projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO, v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.

V loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

Experimenty Kateřiny Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke krajině i korporacím. Autorčiny metody od začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.

Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace autorčina záměru, říká Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.

Výstava v GVUO

Během pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu, ikony Londýna.

Výtvarnice Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace jednotlivých akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím. Každá telefonní budka má jiný obsah.

První monografie Povolání: Šedá, 2019

V rámci výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání: Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.

Doprovodné programy a praktické informace

Výstavu doprovázejí edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.

Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic. Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy, jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude zahájena v úterý 5. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění do 26. ledna 2020.

Výstavní projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO, v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.

V loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

Experimenty Kateřiny Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke krajině i korporacím. Autorčiny metody od začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.

Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace autorčina záměru, říká Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.

Výstava v GVUO

Během pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu, ikony Londýna.

Výtvarnice Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace všech 5 akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím.

První monografie Povolání: Šedá, 2019
V rámci výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání: Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.

Doprovodné programy a praktické informace
Výstavu doprovázejí edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.

Kateřina Šedá (1977) je výtvarnice a autorka sociálně zaměřených projektů. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Žije a pracuje v České republice, mnoho svých projektů však realizuje ve spolupráci s výtvarnými institucemi po celém světě (Spojené státy americké, Velká Británie, Německo, Švédsko, Itálie a další). V roce 2018 to byl například projekt UNES-CO, jímž reprezentovala Českou republiku na mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Za svou práci získala řadu ocenění, například Architekt roku 2017, Magnesia Litera za publicistiku (Brnox, 2017), Nejkrásnější české knihy roku (Everything is perfect, 2014; Líšeňský profil, 2011), Cena Jindřicha Chalupeckého (Je to jedno, 2005) a další.

ZISKY 2018 GVUO

Tradiční prezentace přírůstků do sbírek českých institucí představují buď vybrané, či dle důležitosti selektované celky zakoupených exponátů. Záměrem GVUO je formou samostatných či skupinových výstav upozornit na osobnosti autorů a jejich tvorbu mnohem důrazněji. Návštěvníci cyklu výstav nazvaného Zisky 2018 GVUO intenzivněji sdílejí a poznávají, co vedlo kurátory k výběru umělců a jejich děl. Jedná se o významný krok k dalšímu otevření instituce veřejnosti, včetně nové edice ZISKY 2018 GVUO. Spolupráce GVUO s grafickými designéry Robertem V. Novákem a Zuzanou Burgrovou i v tomto případě ukazuje, jak výrazně dokáže osobnost grafika výtvarný projekt posílit. 

Akvizice GVUO byly v roce 2018 zakoupeny za podpory Ministerstva kultury České republiky a Moravskoslezského kraje.

Galerie výtvarného umění v Ostravě je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje, jedná se o největší sbírkotvornou galerii v kraji. Výstavy a akce pořádané GVUO ročně navštěvuje přes 100 tisíc milovníků umění. Sbírky GVUO obsahují přes 23 000 uměleckých předmětů. Výstavní prostory GVUO najdete v Domě umění, památkově chráněné budově z roku 1926, která patří mezi skvosty ostravské architektury. Kvalita sbírek řadí GVUO mezi 5 nejvýznamnějších sbírkotvorných institucí v České republice.


31. října 2019
frame-scrollup