Zpráva

Kdo nechce chodit na krajský úřad, nemusí. Skoro všechno vyřídí doma z gauče

Téměř „bez papíru“ mohou lidé od začátku ledna komunikovat s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje v Ostravě. Vyřídit si své záležitosti z tepla domova jim umožňuje nový Portál služeb. Uživatelsky přívětivý portál nabízí efektivní elektronickou komunikaci, šetří tak občanům i veřejné správě čas a peníze.

Občané, kteří s námi komunikují, žádají, aby kvůli vyřizování svých záležitostí museli na úřad chodit co nejméně. Formality chtějí řešit v klidu z domova, elektronicky bez ‚papírového‘ vyplňování dokumentů. Intenzivně jsme proto pracovali na tom, aby bylo možné co nejvíce podání na krajský úřad učinit elektronicky. Přitom pamatujeme i na ty, kteří jsou zvyklí vše vyřizovat osobně, většinou jde o seniory či lidi s handicapem. Zvyšujeme i jejich komfort,“ uvedl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.

Dodal, že Portál služeb je místem, kde jsou srozumitelnou a vizuálně atraktivní formou koncentrovány všechny služby včetně potřebných informací, formulářů, které veřejnosti nabízí krajský úřad. Zároveň informuje o veškerých dotacích a vybraných službách Moravskoslezského kraje, krajských příspěvkových organizací a státu.

„Jeho součástí je třeba i Portál pacienta. Jeho prostřednictvím se může občan objednat k lékaři, má přístup ke své zdravotnické dokumentaci nebo si objedná zdravotnickou dopravní službu,“ řekl ředitel úřadu Tomáš Kotyza s tím, že spektrum služeb je rozmanité, přizpůsobeno typu žadatele – občana, živnostníka nebo firmy.

„Prostřednictvím Portálu služeb je možné požádat o kotlíkovou dotaci, uspořádat veřejnou sbírku, vyřídit zápisový lístek ke vzdělání dítěte na střední škole, požádat o předání zdravotnické dokumentace pacienta novému lékaři, vyřídit osvědčení k provozování stanice technické kontroly a spoustu dalších,“ vyjmenoval ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.

Upozornil, že z 90 procent je možné o nabízené služby požádat elektronicky. U zbývajících 10 procent to neumožňuje zákon. „Jedná se primárně o Czech Point a vybrané služby v kategorii občanské záležitosti, například ověření pravosti podpisu, nabytí státního občanství a podobně. U vyřizování těchto služeb legislativa trvá na fyzické přítomnosti žadatele,“ vysvětlil Tomáš Kotyza.

K využívání krajského Portálu služeb stačí běžné počítačové či mobilní zařízení s přístupem k internetu. Služba je zdarma a je možné ji využívat 24 hodin denně. Pro elektronické podání je většinou potřebné mít aktivní datovou schránku, nebo si zřídit elektronický podpis.

„Krajský Portál služeb přináší občanům možnost elektronicky komunikovat, nikoliv povinnost. Počítáme proto i s tím, že se vždycky najdou lidé, kterým lépe vyhovuje osobní kontakt. Chceme, aby se zvýšil i jejich komfort. Prostřednictvím Portálu služeb si mohou rezervovat přesný termín schůzky s úředníky,“ upozornil Tomáš Kotyza.

Portál služeb je dalším krokem Moravskoslezského kraje k elektronizaci agend krajského úřadu. „Spuštěním Portálu služeb jsme splnili jeden z dílčích cílů Strategie Krajského úřadu Moravskoslezského kraje do roku 2025. Dlouhodobě chceme být vyspělou institucí, která při své činnosti využívá chytrá inovativní řešení a moderní technologie, čímž šetří prostředky a čas, zefektivňuje a zrychluje své vnitřní procesy. Budeme ho samozřejmě rozvíjet, chystáme další ‚vychytávky‘, které občanům usnadní a urychlí vyřizování úředních záležitostí. Časem třeba vznikne mobilní verze portálu, bude také možné za zpoplatněné služby zaplatit elektronicky a další,“ konstatoval ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.


Krajský úřad MSK „sbírá“ za zvyšování kvality života občanů díky zavádění moderních informačních technologií a inovací do praxe nejrůznější ocenění. V tomto směru dlouhodobě zaujímá v České republice pozici lídra.

Koncem loňského roku například získal nejvyšší možné ocenění v Česku za kvalitu ve veřejné správě. V Národní ceně České republiky v programu Excelence, kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a Rada kvality ČR, mu hodnotitelé udělili 5 hvězdiček a 1. místo. Porota vyzdvihla zejména obrovský kus práce a posun, který v průběhu loňského roku udělal k další elektronizaci agend. (Např. počet digitalizovaných podání se u služeb během loňského roku navýšil z 5 formulářů v lednu 2019 na 81 v prosinci 2019).

V prosinci 2019 získal další cenu, tentokrát za robotickou automatizaci procesů v soutěži Chytrá města pro budoucnost 2019. Kraj si z 3. ročníku této mezinárodní soutěže odnesl titul Chytrý region 2019.

Krajský úřad MSK je prvním úřadem v zemi, který má svého softwarového robota. Nový „kolega Karel“ například perfektně ohlídal vyřizování žádostí lidí o ekologický kotel. I díky němu úřad občanům nabízí kvalitnější, transparentnější služby.


10. ledna 2019
frame-scrollup