Zpráva

Kvůli lepšímu vzduchu pořídil Moravskoslezský kraj další elektromobily, nabíječky i auta na CNG

Dva elektromobily a pět nových aut s pohonem CNG mají k dispozici zaměstnanci Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Při vyřizování pracovních povinností tak budou šetrnější k životnímu prostředí.

Nová vozidla s alternativním pohonem pořídil Moravskoslezský kraj díky Národnímu programu Životní prostředí. Budou je využívat nejen krajští úředníci, ale také krajská sociální zařízení, Střední škola techniky a služeb v Karviné a Moravskoslezské energetické centrum. V následujícím týdnech získají elektromobil i zdravotníci Záchranné služby Moravskoslezského kraje. Vozový park krajské korporace tak v současnosti čítá 6 elektromobilů, 27 aut na CNG a 1 hybridní automobil.

„Podpora alternativních způsobů dopravy, ať už je to elektřina nebo CNG je pro náš kraj klíčová. V budoucnu samozřejmě počítáme s vodíkovou mobilitou. Když začneme sami u sebe a půjdeme dobrým příkladem občanům, může se náš kraj stát dopravně nejčistším krajem v republice. Musíme pro to však vytvořit vhodné prostředí a jít té cestě naproti,“ míní náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. Upozornil, že rozvoj elektromobility jde ruku v ruce s infrastrukturou.

„Nebude-li dostatečný počet nabíječek, nebudou ani elektroauta. Proto jsme v loňském roce také v rámci soutěže o nejlepší chytrá řešení podpořili výstavbu jedenácti nových stanic a letos jich chceme dalších patnáct,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka. Upřesnil, že během tří měsíců využilo krajské nabíjecí stanice na 80 majitelů elektromobilů, kteří spotřebovali celkem 610 kWh elektřiny. „Nejvíce vytíženou stanicí je nabíječka na budově Gymnázia ve Frenštátě pod Radhoštěm. Podrobnější informace zájemci mohou najít na webu:  www.krajskenabijecky.cz,“ upřesnil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Od realizace projektu čisté mobility si slibuje významné posílení image Moravskoslezského kraje coby lídra na poli moderních technologií nejen v Česku, ale i v Evropě. „Všechny aktivity v této oblasti směřují k jedinému cíli  - vytvoření modelového regionu nízkoemisní dopravy a podmínek pro rozvoj alternativních způsobů dopravy. Našemu regionu se kdysi říkávalo ocelové srdce republiky. Do budoucna bychom chtěli, aby se o něm začalo mluvit jako o srdci vodíkovém. ‚Vodíková doprava‘ je jako jediná opravdu bez emisí. Proto se těmito technologiemi intenzivně zabýváme a hledáme způsoby, jak co nejrychleji jezdit opravdu čistě. Moravskoslezský kraj chystá spolupráci s městem Ostravou, připravuje se deklarace o společných postupech. Tato deklarace má otevřít dveře k hlavním evropským hráčům.  V kraji plánujeme minimálně dvě vodíkové stanice, jednu v Ostravě, druhou na jiném místě v regionu, jednou z možností je například Opava. Strategicky se v kraji počítá s pořízením vodíkových automobilů, autobusů, ale také vlaků,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

„Propagováním a využíváním vozidel na alternativní pohon můžeme významně přispět ke zlepšení kvality ovzduší v celém kraji, a tím i životních podmínek občanů. Vozidla na zemní plyn a elektromobily produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem, jsou méně hlučná,“ uvedl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.  Dodal, že krajský úřad poskytuje kvalitní služby veřejnosti, na vysoké úrovni zajišťuje servis a další podmínky pro práci samosprávy a realizuje výkon přenesené působnosti. „Veškerou tuto činnost zároveň vykonává s ohledem na ochranu životního prostředí. Dokazuje to, že stav životního prostředí není této veřejné instituci lhostejný a že každý z nás může přispět k tomu, aby se nezhoršoval,“ míní ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza. Připomněl, že v roce 2012 získal Krajský úřad Moravskoslezského kraje mezinárodní certifikát EMAS pro první „zelený“ krajský úřad v Česku a v následujících letech ho úspěšně obhájil.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podrobnější informace: www.sfzp.cz, www.mzp.cz
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.


10. dubna 2018
frame-scrollup