Zpráva

Pravidla vystupování a odívání zaměstnanců

Při styku s veřejností je zaměstnanec vždy vstřícný, jedná zdvořile a s patřičnou úctou k návštěvníkovi. Snaží se maximálně pomoci a v rámci svých kompetencí bez nadbytečných prodlení nalézat řešení předložených problémů. Nespadá-li požadavek do pravomocí zaměstnance, vždy vyhledá zaměstnance kompetentního požadovanou záležitost vyřídit a stručně ho seznámí se situací.

Pravidla chování

jako zdravení, podání ruky, představení se apod. - se řídí obecnými zásadami etikety.

Zaměstnanec je povinen:

  1. při komunikaci s návštěvami jim plně věnovat svou pozornost a jednat v souladu s pravidly slušného chování
  2. neodbývat návštěvníky, kteří přišli osobně projednat svou záležitost, a vždy se s nimi osobně setkat
  3. doprovodit návštěvu k jednání do své kanceláře, popř. zasedací místnosti apod., kde požadavek s návštěvou projedná a aktivně hledá řešení. Mimo uvedené prostory lze jednat s návštěvou jen na její výslovný požadavek.
  • Při vstupu návštěvy do kanceláře zaměstnanec návštěvu pozdraví a připojí zdvořilostní dotaz: "Jak vám mohu pomoci? (Přejete si?)", případně nabídne návštěvě místo. Představení zaměstnance není nutné, jméno je uvedeno na identifikačním štítku na pracovišti.
  • V průběhu jednání se zaměstnanec maximálně věnuje návštěvě, je pozorný a vnímavý, naslouchá a nabízí řešení. Podává doplňující otázky, aby se ujistil, že mu návštěva rozumí. Pouze v neodkladných záležitostech se zaměstnanec omluví, a co nejrychleji vyřídí nastalou situaci či požádá o její odložení (např. při vyrušení jednání telefonátem se zaměstnanec omluví a volajícího požádá o zavolání později, případně si vyžádá kontakt a sám bude po ukončení jednání volajícího kontaktovat). Musí-li zaměstnanec z jednání odejít, omluví se a vždy zajistí kompetentního zaměstnance, který s návštěvou danou problematiku dořeší.
  • Před odchodem návštěvy z kanceláře se zaměstnanec vždy ujistí, zda bylo podané vysvětlení srozumitelné a nabídnuté řešení dostatečné. Pokud se tak nestalo v průběhu jednání, nabídne zaměstnanec před odchodem návštěvě kontakt na sebe či kolegy.
  • Při odchodu návštěvy se zaměstnanec zdvořile rozloučí.
  • Je-li zaměstnanec v pozici návštěvníka nebo jedná-li v jiné instituci či úřadu, představuje se tak, aby bylo rovněž zřejmé, že vystupuje za Krajský úřad Moravskoslezského kraje a v jaké věci přichází jednat.

Pravidla pro představování zaměstnanců při telefonickém hovoru externím (v pozici volaného)

  • Zaměstnanci jsou povinni se při všech externích telefonických hovorech představovat tak, aby zaznělo, že se volající dovolal na Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Dále zaměstnanci uvedou název odboru, své jméno a příjmení, příp. i funkci. Například takto:
  • "Dobrý den, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor XY, jméno a příjmení, příp. uvedení funkce, Přejete si? (Prosím. Mohu vám pomoci?)".

Pravidla odívání

  • Zaměstnanec se při volbě odívání řídí pravidly etikety, dbá, aby byl oděv čistý, bezvadný a důstojný jeho profesi.
  • Vhodným dresscode jsou: business, business casual, office code a smart casual. Zaměstnanec je plně odpovědný za volbu vhodného oděvu vzhledem k programu konkrétního pracovního dne.

Pravidla odívání pro ženy

  • vhodným oděvem jsou: kostým (kalhotový či se sukní), kalhoty, sako, vesta, sukně či šaty (přiměřené délky), halenka, košile, svetřík, společenské triko (s přiměřeným výstřihem), džíny lze nosit pouze v elegantní úpravě (tj. pouze jednobarevné bez jakéhokoliv zdobení, děrování či jiných výrazných módních prvků),
  • nevhodné je příliš vyzývavé oblečení - např. nadměrně pestré barvy, extrémně krátké sukně a šortky, hluboké výstřihy, plážové šaty, průsvitné materiály, odhalená břicha nebo záda, špagetová ramínka, šaty a topy bez ramínek, nápadné doplňky, příliš šperků, viditelné spodní prádlo,
  • nevhodné jsou dále volnočasové a sportovní oděvy - např. z vyšisovaného džínového materiálu, šusťáku, sportovní soupravy, turecké kalhoty, trika s nadměrnými nápisy,
  • nevhodná je obuv sportovní a domácího typu, žabky a jiná gumová či pěnová obuv.

Pravidla odívání pro muže

  • vhodným oděvem jsou: oblek, klasické kalhoty, sako, vesta, košile, kravata, rolák, společenský svetr, společenské triko, džíny lze nosit pouze v elegantní úpravě (tj. pouze jednobarevné bez jakéhokoliv zdobení, děrování či jiných módních prvků),
  • nevhodné je volnočasové a sportovní oblečení - např. kraťasy, sportovní trika, oděv z vyšisovaného džínového materiálu, šusťáku, sportovní soupravy, kalhoty s nízkým sedem, nevhodný je dále oděv příliš pestrých barev, průsvitné materiály a nápadné doplňky, viditelné spodní prádlo,
  • obuv má být uzavřená, nevhodná je obuv sportovní a domácího typu, žabky a jiná gumová či pěnová obuv.

Zaměstnanec je povinen dbát na celkový vzhled a úpravu (zejména úprava vlasů, rukou, u mužů vousů, u žen nalíčení, které by nemělo být příliš nápadné) a používání vhodných doplňků (např. hodinky, brýle, aktovka, kabelka, šála, šátek). Nevhodné je roztrhané nebo špinavé oblečení a oblečení obnošeného vzhledu.

frame-scrollup