360° - technologie virtuální prohlídky

360.png, 67kB

Virtuální panoramatická fotografie je speciální typ fotografie, která je spojena z několika samostatných snímků pořízených v určitém sledu tak, aby byl pokryt prostor v celkovém zorném úhlu 360° horizontálně a 180° vertikálně. Takto lze prohlížet celý prostor (interiér či exteriér) jako by byl uživatel opravdu fyzicky přítomen a může si sám interaktivně pomocí myši zvolit, kterým směrem a pod jakým úhlem pohledu chce prostory sledovat. Vidí tak vše kolem sebe, nad i pod sebou, přibližením si může prohlédnout zajímavé detaily a naopak oddálením získá širokoúhlý pohled.

Aktivní body - hotspoty

Jednotlivé fotografie lze mezi sebou vzájemně propojit aktivními body - tzv. hotspoty do virtuální prohlídky. Kliknutím na tyto body, které bývají umístěny v místech, kde lze očekávat další panoramatickou fotografii, např. v oblasti dveří, koncích ulic. Je možno přecházet mezi jednotlivými panoramaty z jedné scény do druhé.

Typy zobrazení virtuální prohlídky

Prostory si lze prohlédnout v těchto technologiích: Adobe Flash Player - technologie Flash od verze 8, v prohlížečích nejrozšířenější. Java Runtime Environment - doplněk MS Internet Exploreru pro fungování appletu, některé Windows jej obsahují přímo. DevalVR a QuickTime player - technologie firmy Apple, využívají zejména majitelé počítačů Mac, náročnější na přenos dat. Prohlédněte si ukázku virtuální prohlídky se všemi možnostmi.

stramberk.jpg, 26kB

Fotografování panoramatických snímků

Při fotografování panoramatických snímků je častým problémem velký dynamický rozsah scény. Toto vzniká hlavně u fotografování interiérů. Jsou zde místa velice světlá a současně se najdou i místa temná. Lidské oko se takové scéně přizpůsobí, fotoaparát však ne. Takovou scénu je téměř nemožné zachytit jedinou expozicí. Řešením je exponovat několikrát a výsledek zpracovat do vícebitového HDR (High Dynamic Range) snímku. Takový snímek sice obsahuje vše, co bychom v obraze potřebovali, ale jeho uspokojivé zobrazení na současném standardním monitoru je poněkud problematické. Nastupují tedy různé techniky "mapování" HDR snímku do zobrazitelného prostoru.