Moravskoslezské cestovné
Menu

Plánované investice zlepší železniční spojení s Polskem

V pátek 4. července 2025 proběhlo pracovní jednání zástupců Moravskoslezského kraje, Opolského vojvodství a Správy železnic, které se věnovalo rozvoji přeshraniční železniční dopravy a koordinaci plánovaných investic na české i polské straně.

Hlavním tématem jednání byla příprava investic do železniční infrastruktury v příhraniční oblasti. Polská strana představila zástupcům Moravskoslezského kraje rozsáhlé plány Ministerstva dopravy Polska na modernizaci tratí, které by měly vést ke zrychlení a zkvalitnění spojení s Českou republikou. Po dokončení první etapy těchto investic se očekává, že železniční doprava bude atraktivnější i pro české cestující.

Za českou stranu se jednání účastnili také zástupci Správy železnic. Diskutovalo se o možnostech sladění projektů a koordinace prací, aby modernizace probíhala efektivně na obou stranách hranice. České investice nejsou v tak velkém rozsahu jako ty polské a jejich realizace se předpokládá v období 2028–2034. Některé úseky však mohou být realizovány i dříve, aby bylo možné navázat na dokončené projekty v Polsku.

Plánované investice zlepší železniční spojení s Polskem

Jedním z konkrétních témat byla modernizace železniční stanice Głuchołazy, která by po úpravách umožnila průjezd vlaků bez nutnosti měnit směr jízdy. Díky tomu by se zlepšila plynulost a zkrátila jízdní doba. Pokročila také příprava studie proveditelnosti na úsek Prudnik – Kopřivná, kde však další rozvoj blokuje historická dohoda z roku 1948, jež omezuje úpravy trati. Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Radek Podstawka uvedl, že podnikne kroky k jednání s Ministerstvem dopravy ČR ohledně změny či zrušení této překážky, která již není v souladu s evropskými předpisy.

Do jednání o přeshraničních tratích by se měl aktivně zapojit také Olomoucký kraj, protože se plánují investice i v jeho území. V současné době je již schválena modernizace tratě Mikulov – Jeseník – Lipová Lázně.

Jednání se rovněž dotklo možností budoucího financování v rámci evropského programu Interreg pro období 2028–2034. Polská strana počítá s aktivním zapojením české strany do přípravy projektů a ve studiích proveditelnosti se již zvažuje navýšení počtu vlakových spojů z České republiky.

Zajímavým návrhem byla i diskuse o případném prodloužení úzkorozchodné tratě Třemešná – Osoblaha na polské území. Trať by tak mohla sloužit nejen jako turistická atrakce, ale také jako běžné spojení pro místní obyvatele.

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.