Informace ke koronaviru
A A A
Menu

Ředitel moravskoslezského krajského úřadu Tomáš Kotyza je eOsobností roku. Mění úřad z papírového na elektronický

Krajský úřad Moravskoslezského kraje se mění – z „papírového“ na „úřad 4.0“. Nikde jinde v Česku není tak snadné vyřídit téměř všechny potřebné záležitosti přes internet jako právě v Moravskoslezském kraji. Možnost komunikovat s krajským úřadem takřka bez papíru ocenili zejména v současné epidemiologické situaci nejen občané, ale také hodnotící komise soutěže Egoverment The Best 2020. Ta letos udělila titul eOsobnost krajů řediteli Krajského úřadu MSK v Ostravě Tomáši Kotyzovi.

Šéf krajského úřadu byl oceněn za neustálou snahu o digitalizaci procesů veřejné správy, která vyústila mimo jiné v Portál služeb a Portál pacienta.

Elektronická komunikace šetří čas a peníze

„Dlouhodobě pracujeme na tom, aby ti, co nechtějí na krajský úřad chodit, nemuseli. A vyřídili co možná nejvíce záležitostí doma z gauče. Chceme občanům nabídnout komfort elektronické komunikace a šetřit jim i veřejné správě čas a peníze. Samozřejmě si to nikdo nepřál a všichni toužíme, aby se zas život vrátil do normálních kolejí, ale pandemie koronaviru nejlépe prověřila a ukázala, že to je správný trend,“ uvedl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje v Ostravě Tomáš Kotyza.

Dodal, že právě díky dlouhodobé snaze o digitalizaci procesů veřejné správy mohl krajský úřad snadněji než jiné úřady přejít kvůli koronaviru do „nouzového stavu“. Všechny činnosti v samostatné i přenesené působnosti vykonává jako doposud, omezil pouze osobní kontakt s veřejností.

Portál služeb nabízí všechny služby úřadu

„Vyřídit si své záležitosti mohou lidé z domova prostřednictvím Portálu služeb, který nabízí efektivní elektronickou komunikaci. Portál služeb je místem, kde jsou srozumitelnou a vizuálně atraktivní formou koncentrovány všechny služby včetně potřebných informací, formulářů, které veřejnosti nabízí krajský úřad. Zároveň informuje o veškerých dotacích a vybraných službách Moravskoslezského kraje a státu.

„Prostřednictvím Portálu služeb je možné požádat o kotlíkovou dotaci, uspořádat veřejnou sbírku, vyřídit zápisový lístek ke vzdělání dítěte na střední škole, požádat o předání zdravotnické dokumentace pacienta novému lékaři, vyřídit osvědčení k provozování stanice technické kontroly a spoustu dalších,“ vyjmenoval Tomáš Kotyza. Upozornil, že z 90 procent je možné o nabízené služby požádat elektronicky. U zbývajících 10 procent to neumožňuje zákon. „Jde primárně o Czech Point a vybrané služby v kategorii občanské záležitosti, například ověření pravosti podpisu, nabytí státního občanství a podobně. U vyřizování těchto služeb legislativa trvá na fyzické přítomnosti žadatele,“ vysvětlil ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza s tím, že zároveň úřad pamatuje i na ty, kteří jsou zvyklí vše vyřizovat osobně, většinou jde o seniory či lidi s handicapem. „Zvyšujeme i jejich komfort,“ řekl.

Elektronizace zdravotnických služeb

Součástí Portálu služeb je i Portál pacienta. Jeho prostřednictvím se může občan objednat k lékaři, má přístup ke své zdravotnické dokumentaci nebo si objedná zdravotnickou dopravní službu,“ řekl ředitel úřadu Tomáš Kotyza s tím, že spektrum služeb je rozmanité, přizpůsobeno typu žadatele – občana, živnostníka nebo firmy.

Online rezervace parkovacích míst před úřadem

Portál služeb krajský úřad neustále rozvíjí, chystá i další ‚vychytávky‘, které lidem usnadní a urychlí vyřizování úředních záležitostí. „Podařilo se nám třeba integrovat krajskou e-podatelnu a Portál služeb na Portál občana Ministerstva vnitra s využitím e-občanky. V průběhu první poloviny příštího roku počítáme také s využitím bankovní identity. Jejím prostřednictvím se občan bude moci jednoduše a bezpečně elektronicky identifikovat a připojit se nejen do svého elektronického bankovnictví, ale i ke službám e-Governmentu a on-line službám komerčního sektoru. Na Portálu služeb je také umístěna informace o dostupnosti parkovacích míst v okolí krajského úřadu v reálném čase. K tomu využíváme umělou inteligenci a kamerový systém. Počítáme s tím, že bude možné online rezervovat parkovací místo před úřadem na konkrétní datum a čas,“ upřesnil ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.

Dodal, že v nejbližší době chce krajský úřad implementovat také Identitní bránu Moravskoslezského kraje. „Brána vytvoří jednotnou správu identit pro všechny služby kraje, to znamená, že se občan bude moci ke všem službám přihlašovat pomocí jednoho přihlášení,“ vysvětlil Tomáš Kotyza.


Krajský úřad MSK „sbírá“ za zvyšování kvality života občanů díky zavádění moderních informačních technologií a inovací do praxe nejrůznější ocenění. V tomto směru dlouhodobě zaujímá v České republice pozici lídra.

Koncem loňského roku například získal nejvyšší možné ocenění v Česku za kvalitu ve veřejné správě. V Národní ceně České republiky v programu Excelence, kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a Rada kvality ČR, mu hodnotitelé udělili 5 hvězdiček a 1. místo. Porota vyzdvihla zejména obrovský kus práce a posun, který v průběhu loňského roku udělal k další elektronizaci agend.

V prosinci 2019 získal další cenu, tentokrát za robotickou automatizaci procesů v soutěži Chytrá města pro budoucnost 2019. Kraj si z 3. ročníku této mezinárodní soutěže odnesl titul Chytrý region 2019.

Krajský úřad MSK je prvním úřadem v zemi, který má svého softwarového robota. „Kolega Karel“ například perfektně ohlídal vyřizování žádostí lidí o ekologický kotel.

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.