Podmínky dotačního programu Podpora podnikání v Moravskoslezské kraji 2026
I. Název Programu (kód)
Podpora podnikání v Moravskoslezském kraji 2026 (PP 2026) (dále jen „Program“)
II. Jednotlivé dotační tituly
A. Dotační titul 1: Technologický voucher
Podpora poskytovaná v rámci dotačního titulu 1 (dále jen „DT 1“) se zaměřuje na realizaci projektů podnikatelských subjektů spočívajících v pořízení technologií, strojů a vybavení prostřednictvím investičních dotací.
B. Dotační titul 2: Znalostní voucher
Podpora poskytovaná v rámci dotačního titulu 2 (dále jen „DT 2“) se zaměřuje na realizaci projektů spočívajících ve spolupráci a transferu znalostí mezi vysokými školami, příp. výzkumnými institucemi, a podnikatelskými subjekty prostřednictvím neinvestičních dotací.
III. Vyhlašovatel Programu (poskytovatel dotace) a kontaktní osoba
- Vyhlašovatelem Programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 00 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.
- Administrátorem Programu za poskytovatele je odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu.
- Kontaktní osobou ve věcech formálních a věcných záležitostí Programu je:
- Ing. Adam Škáva, tel. 595 622 461; adam.skava@msk.cz.
IV. Cíle a priority Programu (účel poskytnutí dotace)
Cílem Moravskoslezského kraje je prostřednictvím Programu vytvářet příznivé podmínky pro vznik, rozvoj a udržitelnost podnikatelských aktivit, které přispívají k hospodářskému růstu, diverzifikaci regionální ekonomiky, tvorbě pracovních míst, zvyšování konkurenceschopnosti, posílení inovačního a růstového potenciálu podnikatelských subjektů na území Moravskoslezského kraje.
V. Vymezení okruhu příjemců podpory
- Oprávněným žadatelem a příjemcem podpory v rámci Programu je:
- fyzická osoba podnikající (OSVČ) podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, zapsaná v živnostenském rejstříku nebo
- právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku, která byla založena za účelem podnikání.
- Oprávněný žadatel a příjemce podpory dle odst. 1 tohoto článku v rámci DT 1:
- nezahájil podnikatelskou činnost před datem 31. 12. 2022 (včetně) a po datu vyhlášení Programu, tj. 8. 12. 2025 (včetně). Za počátek podnikatelské činnosti se rozumí u právnických osob zápis do obchodního rejstříku a u fyzických osob podnikajících (OSVČ) vznik živnostenského oprávnění (k přerušení živnosti se nepřihlíží);
- má sídlo nebo provozovnu řádně zapsanou v živnostenském rejstříku nejpozději k datu 7. 12. 2025 (včetně) na území Moravskoslezského kraje;
- splňuje definici malého podniku podle doporučení Evropské komise 2003/361/ES, tj. podnik, který zaměstnává méně než 50 zaměstnanců a jehož roční obrat nebo roční bilanční suma nepřesahuje 10 milionů EUR.
- Oprávněný žadatel a příjemce podpory dle odst. 1 tohoto článku v rámci DT 2:
- má sídlo nebo provozovnu řádně zapsanou v živnostenském rejstříku nejpozději k datu 7. 12. 2025 (včetně) na území Moravskoslezského kraje;
- splňuje definici malého podniku uvedenou v odst. 2 písm. c. nebo definici středního podniku podle doporučení Evropské komise 2003/361/ES, tj. podnik, který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců a jehož roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jehož roční bilanční suma nepřesahuje 43 milionů EUR.
- Příjemcem dotace v rámci Programu nemůže být:
- subjekt, který nevykonává podnikatelskou činnost jako svou hlavní činnost (tzn. spolek, nadace a nadační fond, ústav, obecně prospěšná společnost, příspěvková organizace, obec a další veřejnoprávní subjekty);
- zemědělský podnikatel podle zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, zapsaný v evidenci zemědělského podnikatele;
- obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) nebo písm. o) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25% účast společníka v obchodní společnosti;
- osoba, vůči které je zakázána přímá či nepřímá finanční podpora ve smyslu čl. 5l nařízení Rady (EU) č. 833/2014 ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 31. 7. 2014, částka L 229), ve znění Nařízení Rady (EU) 2022/576 ze dne 8. dubna 2022 (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 4. 2022 pod č. L 111), tj. právnická osoba, subjekt nebo orgán usazený v Rusku, který je z více než 50 % ve veřejném vlastnictví či pod veřejnou kontrolou,
- fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání nebo pro trestný čin hospodářský,
- právnická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání nebo pro trestný čin hospodářský, nebo jejíž člen statutárního orgánu byl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání nebo pro trestný čin hospodářský.
VI. Lokalizace programu
Příjemci dotace musí projekt realizovat na území Moravskoslezského kraje nebo mimo území Moravskoslezského kraje s tím, že výstupy realizovaného projektu musí být využity na území Moravskoslezského kraje.
VII. Podmínky pro poskytování dotací
- Dotace v rámci Programu je příjemcům poskytována v režimu podpor malého rozsahu ve smyslu Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. 12. 2023, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis. Pokud by požadovaná výše dotace obsažená v žádosti o podporu překročila limit podpory de minimis dle platného nařízení bude částka požadované dotace žadatele snížena v souladu s uvedeným nařízením a takto upravená částka bude předložena zastupitelstvu kraje k rozhodnutí.
- Dotace je poskytována ve výši maximálně:
- 60 % z celkových uznatelných nákladů projektu (případně do výše, kterou umožňuji pravidla pro podporu de minimis) v rámci DT 1;
- 50 % z celkových uznatelných nákladů projektu (případně do výše, kterou umožňují pravidla pro podporu de minimis) v rámci DT 2 pro příjemce, který je malým podnikem;
- 40 % z celkových uznatelných nákladů projektu (případně do výše, kterou umožňují pravidla pro podporu de minimis) v rámci DT 2 pro příjemce, který je středním podnikem.
- Maximální výše dotace činí:
- 300.000 Kč v rámci DT 1;
- 250.000 Kč v rámci DT 2.
- Pro dosažení max. výše dotace uvedené v odst. 3 tohoto článku musí uznatelné náklady projektu odpovídat částce:
- 500.000 Kč v rámci DT 1 a DT 2 pro příjemce, který je malým podnikem;
- 625.000 Kč v rámci DT 2 pro příjemce, který je středním podnikem.
- Žadatel bere na vědomí, že vykázané celkové uznatelné náklady projektu nad rámec limitu uvedeného v odst. 4 tohoto článku si žadatel hradí z vlastních zdrojů (dotace se nezvýší nad limit uvedený v odst. 3 tohoto článku). Žadatel rovněž plně hradí z vlastních zdrojů celkové náklady projektu, které přesáhnou výši celkových uznatelných nákladů uvedenou v jeho žádosti.
- Projekt v rámci programu je možné realizovat v období od 1. 1. 2026 do 30. 6. 2027. Období realizace projektu nad rámec období uvedeného v první větě tohoto odstavce nelze prodloužit.
- Příjemcům bude dotace poskytnuta po podpisu smlouvy, uzavřené mezi příjemcem a Moravskoslezským krajem, převodem na účet příjemce ve splátkách takto:
- první splátka ve výši 80 % schválené maximální částky dotace bude na účet příjemce převedena do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti smlouvy o poskytnutí dotace,
- druhá splátka (max. do výše maximální schválené částky dotace) bude na účet příjemce převedena do 60 dnů od schválení bezchybného závěrečného vyúčtování celého projektu.
- Poskytnutí dotace je podmíněno povinností příjemce doložit společně s podepsaným návrhem smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje do 2 měsíců od rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí dotace, u náhradních příjemců do 2 měsíců od zaslání informace o poskytnutí dotace poskytovatelem:
- úředně ověřené kopie dokladů o názvu, sídle, IČO a právní formě (společenskou smlouvu, stanovy, statut, zřizovací listinu, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků dle zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů [např. obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík (dále jen „veřejný rejstřík“)],
- úředně ověřené kopie dokladů o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně, nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených výše uvedených dokladů); byla–li smlouva podepsána na základě pověření nebo plné moci, předloží žadatel rovněž originál nebo úředně ověřenou kopii tohoto pověření nebo plné moci. Pokud se zástupce, který podepsal smlouvu na základě pověření nebo plné moci, neliší od zástupce, který podepsal na základě pověření nebo plné moci žádost o poskytnutí dotace, není žadatel povinen opětovně předložit již dříve předložené pověření nebo plnou moc, je–li i nadále platné (á),
- originály nebo úředně ověřené kopie originálů dokladů, ve kterých místně příslušný finanční úřad a okresní správa sociálního zabezpečení potvrdí skutečnost, že žadatel u těchto orgánů nemá žádné závazky po lhůtě splatnosti (bezdlužnost). Předložené doklady musí prokazovat bezdlužnost ke dni, od něhož v den jejich předložení neuplynul více než jeden měsíc. Rozhodnutí o povolení posečkání s úhradou nedoplatků nebo rozhodnutí o povolení splátkování je považováno za splnění podmínky bezdlužnosti.
- V případě nejasností si může administrátor vyžádat doložení dalších dokladů nad rámec dokladů uvedených v odst. 8 tohoto článku.
- V případě, že příjemce nedoloží doklady podle odst. 8 tohoto článku ve stanovené lhůtě, vyzve poskytovatel příjemce k nápravě v náhradním termínu do 10 pracovních dní od zaslání výzvy (výzva k nápravě je zasílána pouze elektronicky na e–mailovou adresu příjemce uvedenou v žádosti; lhůta pro nápravu začíná běžet následujícím pracovním dnem od zaslání výzvy administrátorem). Příjemce je vyzván k nápravě pouze jednou.
- V případě, že příjemce nedoloží doklady ve lhůtě dle odst. 8 ani v náhradní lhůtě dle odst. 10 tohoto článku nebo z těchto předložených dokladů nebo ze zjištění administrátora vyplyne, že u předmětných orgánů nebo kraje má nesplacené závazky po lhůtě splatnosti či z dalších dokladů vyžádaných na příjemci dle odst. 9 tohoto článku vyplynulo porušení podmínek Programu, nebude s ním smlouva uzavřena a dotace mu nebude poskytnuta, o čemž administrátor příjemce informuje zpravidla do 15 pracovních dní.
- V případě, že příjemci nebude dotace poskytnuta z důvodu nesplnění výše uvedených podmínek, příjemce odmítne či vrátí poskytnutou dotaci nebo dojde k navýšení prostředků vymezených v rozpočtu poskytovatele na tento dotační program, vyzve administrátor pro přidělení dotace náhradního příjemce dle pořadníku náhradníků schváleného zastupitelstvem kraje (pokud takovýto seznam bude vytvořen). Za oprávněného náhradního příjemce je považován pouze příjemce, jehož původní požadovaná výše dotace může být uspokojena s ohledem na výši peněžních prostředků vyčleněných pro Program.
- V případě písemného souhlasu náhradníka zašle administrátor náhradníkovi návrh smlouvy a vyzve jej k předložení dokladů uvedených v odst. 8, příp. odst. 9, tohoto článku. V případě nesouhlasu bude osloven další náhradník dle pořadníku.
VIII. Uznatelné náklady projektu
- Uznatelným nákladem projektu je náklad, který splňuje všechny níže uvedené obecné podmínky:
- vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
- byl vynaložen v souladu s podmínkami smlouvy a podmínkami Programu,
- je přímo a výhradně spojen s realizací projektu a je součástí jeho rozpočtu,
- je řádně identifikovatelný, prokazatelný, ověřitelný a doložitelný příslušným účetním, daňovým či bankovním dokladem, popřípadě další podpůrnou dokumentací,
- vznikl příjemci v období realizace projektu, tj. od 1. 1. 2026 do 30. 6. 2027,
- byl příjemcem uhrazen nejpozději do konce lhůty pro předložení závěrečného vyúčtování projektu.
- V rámci DT 1 je za uznatelný náklad považován pouze investiční náklad vynaložený na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, specificky:
- výrobní a technická zařízení – např. CNC stroje, 3D tiskárny, svářecí zařízení, kompresory, dílenské linky apod.,
- odborné pracovní nástroje a vybavení – např. měřicí přístroje, specializované nářadí, kalibrační zařízení apod.,
- odborný software – např. CAD/CAM, ERP pro řízení výroby, simulační nástroje, pokud je určen výhradně pro výkon odborné činnosti.
- Za investiční náklad dle odst. 2 tohoto článku se u žadatelů, kteří jsou právnickou osobou, považuje pořízení majetku, který je za dlouhodobý považován dle vnitřního účetního předpisu (směrnice) žadatele, a to v souladu se zákonem o účetnictví. Pokud má právnická osoba stanovenu hodnotovou hranici pro zařazení majetku jako dlouhodobého, použije se tato hranice. V případě, že žadatel vnitřní směrnici nemá, použije se hranice stanovená pro OSVČ. U žadatelů, kteří jsou fyzickou osobou podnikající (OSVČ), se za investiční náklad považuje pořízení dlouhodobého hmotného majetku s pořizovací cenou minimálně 80.000 Kč a pořízení dlouhodobého nehmotného majetku s pořizovací cenou minimálně 60.000 Kč. Za dlouhodobý majetek se považuje majetek s dobou použitelnosti delší než jeden rok, který není určen k přímé spotřebě.
- Za uznatelný náklad v rámci DT 1 nelze považovat náklady na běžné spotřební a kancelářské vybavení, které samo o sobě není nezbytné pro technologické nebo výrobní činnosti (např. počítače, notebooky, tablety, mobilní telefony a další příbuzná zařízení, tiskárny, skenery, kopírky, televizory, reproduktory, fotoaparáty, kamery, projektory a další audiovizuální technika či kancelářské vybavení, kancelářský nábytek, interiérové vybavení, regály apod. a běžný kancelářský software např. MS Office, e–mailové klienty, antivirové programy apod.).
- Výše uvedené položky mohou být uznány pouze v případě, že tvoří funkční součást technologického celku, který je jako celek předmětem investice dle odst. 2 tohoto článku, a jejich účel je technicky doložen (např. ovládací terminál k CNC stroji, CAD pracovní stanice s licencí řízenou přímo výrobním softwarem apod.).
- V rámci DT 2 je za uznatelný náklad považován pouze neinvestiční náklad vynaložený na úhradu plnění dle uzavřené smlouvy mezi žadatelem/příjemcem a poskytovatelem znalostí. Konkrétně jsou to náklady účelově určené na:
- vývoj produktu/procesu/služby,
- testování, měření,
- přístup k výzkumnému zařízení,
- navrhování prototypů,
- analýzu vhodnosti použití materiálu,
- design produktu,
- certifikaci, zkušební provoz.
- Vzhledem ke skutečnosti, že dotace je příjemci vyplácena na bankovní účet, je vytvořen předpoklad pro bezhotovostní úhradu, za kterou je považována i platba platební kartou. Hotovostní platby nejsou v Programu akceptovány.
- Daň z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) související s uznatelnými náklady je považována za uznatelný výdaj, pokud příjemce není plátcem této daně nebo pokud mu nevzniká nárok na odpočet této daně. Pokud dojde ke změně plátcovství této daně v době realizace nebo udržitelnosti projektu ve smyslu vzniku nároku na odpočet této daně (včetně zpětného odpočtu), je příjemce povinen neprodleně tuto skutečnost oznámit poskytovateli podpory a vrátit poměrnou část dotace odpovídající výši DPH, kterou si uplatnil jako odpočet u finančního úřadu, včetně případného příslušenství.
- Ostatní náklady jsou považovány za neuznatelné.
IX. Podmínky použití dotace
- Dotaci lze použít pouze na úhradu účelově určených uznatelných nákladů v souladu s obsahem projektu, smlouvou, podmínkami Programu a strukturou nákladového rozpočtu, který tvoří přílohu smlouvy.
- Dotace nesmí být použita k úhradě nákladů, které byly, jsou nebo budou hrazeny z jiné veřejné podpory obce, kraje, státu nebo Evropské unie.
- Realizace projektu ani dotace není převoditelná na jiný právní subjekt. Příjemce je povinen projekt realizovat vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.
- Účetní a daňové doklady vystavené:
- fyzickou osobou, která je zároveň členem statutárního orgánu příjemce dotace (právnické osoby) nebo
- právnickou osobou, ve které figuruje jako člen statutárního orgánu tatáž fyzická osoba, která je členem statutárního orgánu příjemce dotace (v případě právnické osoby), nebo tatáž fyzická osoba, jež je přímo příjemcem dotace (v případě fyzické osoby podnikající),
nebudou považovány za uznatelné.
- V případě pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v rámci DT 1 je příjemce povinen pořízený nebo technicky zhodnocený majetek po dobu 3 let nezcizit ani k němu nezřídit zástavní právo (udržitelnost). Udržitelnost se počítá od posledního dne pro realizaci projektu stanoveného v čl. VII Programu, tzn. do 30.06.2030.
- Pro účely DT 2 je za poskytovatele znalostí považován tuzemský subjekt naplňující definici veřejné vysoké školy dle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, veřejné výzkumné instituce dle zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, zahraniční subjekt, jenž má podobnou právní subjektivitu jako veřejná vysoká škola a veřejná výzkumná instituce v ČR a který je zároveň uveden v Informačním systému výzkumu, vývoje a inovací. Transfer znalostí je definován jako přenos poznatků vědecké nebo technologické povahy, které jsou pro podniky nové, a ne běžně dostupné. Získaná znalost musí současně vést k posílení konkurenceschopnosti podniku, a to zejména tím, že napomůže inovaci jeho produktu, procesu nebo služby.
X. Předkládání žádostí o dotace
- Žadatel se přihlásí do elektronického systému ePodatelna Moravskoslezského kraje a v tomto systému vyplní žádost o poskytnutí dotace.
- Následně vloží do systému povinné přílohy:
- projektový záměr (podoba projektového záměru závisí na zvoleném DT) (příloha ve formátu .docx dostupná ke stažení v rámci elektronické verze žádosti),
- nákladový rozpočet projektu (příloha ve formátu .xlsx dostupná ke stažení v rámci elektronické verze žádosti),
- výpis z evidence Rejstříku trestů (týká se podnikající fyzické osoby a každé osoby, která je členem statutárního orgánu žadatele – právnické osoby) a Rejstříku trestů právnických osob (týká se pouze žadatele – právnické osoby),
- úplný výpis z Evidence skutečných majitelů (dokládají pouze právnické osoby),
- smlouvu o zřízení běžného účtu u peněžního ústavu nebo písemné potvrzení peněžního ústavu o vedení běžného účtu žadatele,
- smlouvu o spolupráci (popř. smlouvu o dílo) uzavřenou mezi žadatelem a poskytovatelem znalostí, jejímž předmětem je transfer znalostí v oblasti vědy a výzkumu (pouze v rámci DT 2),
- plnou moc nebo pověření v elektronické podobě podepsanou(é) uznávaným elektronickým podpisem žadatele (člena statutárního orgánu žadatele), nebo datový soubor vytvořený autorizovanou konverzí originálu nebo úředně ověřené kopie listinné plné moci nebo pověření zástupce žadatele včetně konverzní doložky (služba Czechpoint) – je–li žadatel zastoupen na základě pověření nebo plné moci a chce–li odeslat žádost v systému ePodatelna s uznávaným elektronickým podpisem nebo v systému ePodatelna po přihlášení do tohoto systému prostřednictvím identity občana (NIA) s úrovní ověření zástupce žadatele „ZNAČNÁ“ nebo „VYSOKÁ“.
- Po vyplnění celé žádosti v elektronickém systému ePodatelna a vložení příloh žadatel svou žádost odešle způsobem uvedeným ve formuláři žádosti.
- V rámci Programu může jeden žadatel podat max. 1 žádost do každého DT. Pokud jsou dva nebo více žadatelů propojenými podniky ve smyslu definice propojeného podniku dle čl. 3 odst. 3 přílohy I Nařízení Komise (EU) č. 651/2014, považují se všichni tito žadatelé za jediného žadatele. V případě naplnění podmínky stanovené v předcházející větě bude v rámci této skupiny posuzována pouze první předložená žádost.
- Žádosti předložené vyhlašovateli:
- v rozporu s podmínkami tohoto Programu,
- pokud žádost nebyla podána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna; jiné nedostatky způsobu podání žádosti včetně nedostatků při podepsání žádosti budou řešeny postupem podle odst. 6 tohoto článku,
- pokud žádost byla odeslána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna mimo lhůtu pro podávání žádostí,
- u kterých bude k termínu podání žádosti zjištěno, že žadatel má vůči poskytovateli neuhrazené finanční závazky po lhůtě splatnosti,
budou z dalšího posuzování vyloučeny.
- Pokud bude žádost vykazovat jiné nedostatky než nedostatky uvedené v odst. 5 tohoto článku, vyzve poskytovatel žadatele k nápravě v náhradním termínu do 10 pracovních dní od zaslání výzvy (výzva k nápravě je zasílána pouze elektronicky na e–mailovou adresu příjemce uvedenou v žádosti; lhůta pro nápravu začíná běžet následujícím pracovním dnem od zaslání výzvy administrátorem). Pokud tak žadatel neučiní, bude jeho žádost z hodnocení vyloučena. Žadatel je vyzván k nápravě pouze jednou. Za odstranění nedostatků žádosti v náhradním termínu se považuje i případ, kdy žadatel odstraní nedostatky žádosti dříve, než je k tomu poskytovatelem vyzván.
- Všechny došlé žádosti včetně jejich příloh se archivují a žadatelům se nevracejí.
XI. Lhůta pro předkládání žádostí
- Lhůta pro podávání žádostí prostřednictvím elektronického systému ePodatelna je stanovena od 12. 1. 2026 09:00 hod. do 27. 3. 2026 do 10:00 hod.
- Lhůta pro následné zaslání žádostí v souladu se zvoleným způsobem uvedeným ve formuláři žádosti je stanovena do 3. 4. 2026 včetně.
- V případě prokazatelné nefunkčnosti elektronického systému pro podávání žádostí na straně poskytovatele může administrátor Programu prodloužit lhůtu pro podávání žádostí o dobu přiměřenou době nefunkčnosti elektronického systému. Informace o prodloužení lhůty pro podávání žádostí bude zveřejněna stejným způsobem jako podmínky tohoto Programu.
XII. Vyhodnocování a výběr žádostí o dotaci
- Kontrola formálních náležitostí a přijatelnosti (dle přílohy č. 3 Programu) bude zajištěna administrátorem Programu. Žádosti, které splní tuto kontrolu a které nebyly vyloučeny dle čl. X odst. 4 až 6 budou postoupeny k věcnému hodnocení (hodnocení kvality).
- Hodnocení kvality bude realizováno na základě systému bodového hodnocení dle hodnoticích kritérií (příloha č. 4a Programu v případě DT 1 a příloha č. 4b v případě DT 2). Hodnocení kvality provádějí dva hodnotitelé administrátora.
- Výsledný počet bodů hodnocené žádosti je aritmetickým průměrem počtu udělených bodů obou hodnotitelů. V případě, že mezi uděleným bodovým hodnocením prvního a druhého hodnotitele je rozdíl 20 a více bodů, je žádost předložena třetímu hodnotiteli administrátora. Výsledný počet bodů u takovéto žádosti je určen aritmetickým průměrem dvou bližších hodnot (v případě shody rozdílů mezi hodnotami je výsledný počet bodů stanoven ve prospěch žadatele, tzn. z vyšších bodových hodnot). Projekty předložené v DT 1 a DT 2 se posuzují zvlášť, tzn. pro každý DT bude samostatné výsledné pořadí. Žádost, která na základě hodnocení kvality nezíská min. 31 bodů nebude doporučena k podpoře. V případě, že více žádostí obdrží při hodnocení stejný počet bodů, bude mít přednost žádost, která byla doručena v elektronickém systému ePodatelna dříve.
- Návrh na přidělení dotace bude radě kraje předkládat Komise pro rozvoj kraje a mikroregionů rady kraje. Zastupitelstvo kraje rozhodne o poskytnutí dotace na předložené projekty, o poskytnutí dotace náhradním žadatelům za stanovených podmínek a o neposkytnutí dotace neúspěšným žadatelům nejpozději do 30. 9. 2026.
- Výsledky rozhodnutí zastupitelstva kraje budou uveřejněny na úřední desce krajského úřadu do 10 pracovních dní po rozhodnutí zastupitelstva kraje. S žadateli, jimž budou dotační prostředky zastupitelstvem kraje schváleny, uzavře kraj smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje v souladu s platnými obecně závaznými právními předpisy (příloha č. 2 Programu).
XIII. Závěrečné a průběžné vyúčtování
- Po ukončení realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli závěrečné vyúčtování celého realizovaného projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě.
- Příjemce vyplní formulář závěrečného vyúčtování v elektronickém systému ePodatelna, připojí k němu požadované přílohy a odešle jej způsobem uvedeným v tomto formuláři.
- Závěrečné vyúčtování musí být zpracováno na formulářích předepsaných pro tento Program, musí být úplné (musí obsahovat všechny náležitosti vyžadované předepsanými formuláři včetně příloh, pokud se vztahují k danému příjemci a projektu) a bezchybné.
- V průběhu realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli průběžné vyúčtování realizace projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě. Ustanovení tohoto článku upravující závěrečné vyúčtování se použijí na průběžné vyúčtování obdobně.
XIV. Kontrola použití dotace
- Ověřování správnosti použití poskytnuté dotace, zejména zda byla hospodárně a účelně využita, podléhá kontrole poskytovatele podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Po obdržení závěrečného vyúčtování bude provedena kontrola:
- formální správnosti,
- dodržení účelu poskytnutí dotace,
- dodržení podmínek,
- celkové evidence projektu,
- uznatelnosti nákladů v rámci realizace projektu.
- Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
XV. Výše rozpočtových prostředků
Předpokládaný rozpočet Programu je ve výši 10.000.000 Kč, z toho je určeno 8.000.000 Kč na DT 1 a 2.000.000 Kč na DT 2. V případě, že budou v rámci daného dotačního titulu uspokojeni všichni žadatelé, jejichž žádost nebyla vyloučena z posuzování, mohou být zbylé prostředky použity na poskytnutí dotací v druhém dotačním titulu.
XVI. Závěrečné ustanovení
- Dotace v rámci Programu jsou poskytovány dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen „Zákon“).
- Na poskytnutí dotace není právní nárok.
- Poskytnutí dotace je podmíněno schválením dotačních prostředků pro daný program v rozpočtu Moravskoslezského kraje na rok 2026. V případě, že nebudou schváleny dotační prostředky pro daný program v rozpočtu Moravskoslezského kraje, nebude program realizován a dotace nebudou poskytnuty.
XVII. Seznam příloh dotačního programu
Příloha č. 1 – Elektronický formulář žádosti o dotaci (vč. projektového záměru a rozpočtu)
Příloha č. 2a – Návrh smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje_verze pro PO
Příloha č. 2b – Návrh smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje_verze pro FOP
Příloha č. 3 – Formulář hodnocení formálních náležitostí a přijatelnosti
Příloha č. 4a – Formulář hodnocení kvality (DT 1)
Příloha č. 4b – Formulář hodnocení kvality (DT 2)
Příloha č. 5 – Elektronický formulář průběžného vyúčtování
Příloha č. 6 – Elektronický formulář závěrečného vyúčtování
XVIII. Účinnost
Tento dotační program byl schválen usnesením Rady Moravskoslezského kraje č. 32/2066 ze dne 8. 12. 2025 a nabývá účinnosti dne 10. 12. 2025.
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.