Základní informace a legislativa - myslivost
Myslivost lze právem považovat za cílevědomou lidskou činnost prováděnou v přírodě ve vztahu k volně žijící zvěři jako složky ekosystému. Můžeme ji však také vnímat jako spolkovou činnost směřující k udržení a rozvíjení mysliveckých tradic a zvyků, které jsou součástí českého národního kulturního dědictví.
Na území Moravskoslezského kraje evidováno 390 honiteb, z toho je 10 obor a 5 bažantnic.
Celková výměra honební plochy činí 452 142 ha, což dosahuje přibližně 83 % z rozlohy kraje. Zbývající výměra připadá na nehonební pozemky.
Nejvýznamnější podíl honebních ploch tvoří:
- zemědělská půda (53,1 %),
- lesní půda (41,2 %),
- ostatní pozemky (4,2 %),
- vodní plochy (1,5 %).
Nejpočetnějším druhem spárkaté zvěře je:
- zvěř srnčí,
- zvěř černá,
- jelení,
- dančí,
- mufloní.
Na území Moravskoslezského kraje jsou za účelem zvyšování chovné kvality spárkaté zvěře vyhlášeny oblasti chovu zvěře
- Oblast chovu jelení zvěře „Beskydy“
- Oblast chovu jelení zvěře „Jeseníky – Východ“
- Oblast chovu dančí zvěře "Osoblažsko"
- Oblast chovu kamzíka horského
- zvěř chránit,
- cílevědomě chovat,
- lovit,
- přivlastňovat si ulovenou nebo nalezenou uhynulou zvěř, její vývojová stadia a shozy paroží,
- užívat k tomu v nezbytné míře honebních pozemků.
- souhlasu s chovem zvěře v zajetí
- omezení obvyklého způsobu hospodaření v některých honitbách
- vymezení oblastí chovu zvěře
- konání chovatelské přehlídky trofejí pro oblast chovu zvěře
- prohlášení dalších pozemků za nehonební
- povolení použití dravců k lovu
- uložení opatření k odstranění nedostatků zjištěných při provádění dozoru
- vedení agendy týkající se oblastí pro chov zvěře
- organizování chovatelských přehlídek v oblastech pro chov zvěře
- určení termínů sčítání zvěře
- zpracovávání statistických hlášení o myslivosti
- podílení se na vzdělávání v myslivosti a mysliveckém výzkumu
- spolupráce s občanskými sdruženími, které působí v myslivosti, a ostatní veřejností
S cílem zachování populace zvláště chráněných druhů zvěře a zvyšování jejich početního stavu jsou vyhlášeny
Samotným výkonem práva myslivosti se rozumí souhrn práv a povinností:
Myslivecké zvyky a tradice
Samozřejmě nepostradatelnou součást myslivosti tvoří myslivecké zvyky a tradice, které jsou souborem loveckých ceremoniálů a jiných mysliveckých obřadů a pravidel jednání včetně myslivecké etiky, které mají morálně výchovný a praktický význam. Myslivost se skládá z jednotlivých dílčích činností, které na sobě závisí a dohromady utváří funkční systém odvětvové činnosti lesního hospodářství.
Jednotlivé okresní myslivecké spolky, Českomoravské myslivecké jednoty, o. s každoročně pořádají chovatelské přehlídky trofejí ulovené zvěře za uplynulý hospodářský rok, které přispívající ke zvyšování úrovně mysliveckého hospodaření. Jde také o významnou společenskou událost přibližující význam myslivosti a mysliveckého hospodaření laické veřejnosti.
Krajský úřad pořádá a finančně se podílí na organizačním zajištění chovatelských přehlídek v oblastech chovu jelení zvěře. Každoročně jsou Moravskoslezským krajem pořádány Myslivecké konference, jejichž cílem je seznámit širokou odbornou i laickou veřejnost s aktuálními tématy na úseku myslivosti a prohlubovat znalosti odborné myslivecké veřejnosti.
Legislativa a kompetence
Možnosti provádění práva myslivosti upravuje v současnosti zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů.
Tento zákon ukládá povinnost orgánům obcí a krajů a Ministerstvu zemědělství vykonávat státní správu myslivosti. Působnost krajského úřadu na úseku státní správy myslivosti je dána přímo zákonem o myslivosti, ale také např. zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád. Z obou posledně jmenovaných právních předpisů vyplývá působnost krajského úřadu v oblasti metodiky a kontroly přenesené působnosti ve vztahu k obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, a postavení nadřízeného (odvolacího) orgánu, jež přezkoumává rozhodnutí vydaná podle zákona o myslivosti právě obecními úřady obcí s rozšířenou působností. Další oblastí je pak poskytování stanovisek a vyřizování podnětů, stížností a jiných podání.
Co děláme
Rozhodování ve správním řízení ve věcech:
Další kompetence:
Úřední hodiny pro veřejnost:
Úřední hodiny jsou od 28. prosince 2020 omezeny:
Po: 8:00‑13:00 hod.
St: 12:00‑17:00 hod.