Podmínky dotačního programu Oživení cestovního ruchu podporou infrastruktury v Moravskoslezském kraji 2025
I. Název programu (kód)
Oživení cestovního ruchu podporou infrastruktury v Moravskoslezském kraji 2025 (RRC/10/2025)
II. Vyhlašovatel programu, poskytovatel dotace
Vyhlašovatelem programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.
III. Cíle a priority programu (účelové určení)
Cílem programu je zatraktivnění regionu pro návštěvníky, podpora udržitelného cestovního ruchu a podpora pozitivních dopadů cestovního ruchu na region.
Důvodem realizace tohoto dotačního programu je potřeba dalšího rozvoje veřejné infrastruktury cestovního ruchu, posílení konkurenceschopnosti regionu v oblasti cestovního ruchu, vytvoření podmínek pro vícedenní trávení volného času v regionu a jeho vyvážený rozvoj.
Podporovány budou následující aktivity:
- Koncepce interiéru poboček turistických informačních center (formát pdf, velikost 37 MB)
- Moravskoslezský kraj cyklopointy (formát pdf, velikost 9 MB)
- Plovoucí mola (formát pdf, velikost 9 MB)
- rekonstrukce/modernizace turistických informačních center (dále jen TIC) v souladu s Koncepcí interiéru poboček turistických informačních center (TIC musí být certifikováno dle Jednotné certifikace turistických informačních center A.T.I.C., certifikaci je nutné doložit nejpozději v rámci závěrečného vyúčtování projektu),
- vybudování cykloútulny/nouzového přístřešku dle architektonické studie Moravskoslezský kraj – cyklopointy a pořízení drobné související doprovodné infrastruktury, která bude součástí cykloútulny/nouzového přístřešku (ohniště, posezení, sociální zázemí, apod.),
- vybudování/modernizace/doplnění infrastruktury na přehradách, jezerech a podél vodních toků – přívozy včetně souvisejících prvků a zázemí pro provozování vodní turistiky (nástupní místa, vývaziště, zázemí břehové části – odpočívadla, sociální zázemí, elektro a vodovodní přípojky, výlevky/čističky šedé vody, apod.), infrastruktura veřejných pláží s bezplatným vstupem, vybudování vyhlídkového mola (preference dle architektonické studie Plovoucí mola),
- stavební úpravy a instalace technických prostředků pro zpřístupnění atraktivit a infrastruktury cestovního ruchu pro hendikepované návštěvníky (bezbariérové přístupy, zdvihací a schodišťové plošiny, nájezdové rampy apod.) v souladu s metodikou MMR k požadavkům na bezbariérové užívání staveb a vyhlášky č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb,
- pořízení zařízení (rolba, čtyřkolka, skútr) určeného na úpravu lyžařských běžeckých tras (dále jen LBT) a infrastruktury udržovaných tras (označení, odpočívadla, stojany na lyže, apod.); pořízená technika musí obsahovat GPS snímač pro monitorování úpravy LBT; příjemce dotace musí požádat o dotaci na úpravu LBT v rámci dotačního programu Úprava lyžařských běžeckých tras v Moravskoslezském kraji po dobu min. 5 let od ukončení projektu (v případě pořízení repasované techniky na úpravu LBT se musí jednat o techniku, která v minulosti nebyla předmětem dotace z veřejných prostředků),
- budování/rozšíření/modernizace parkovišť u atraktivit cestovního ruchu a výchozích míst turistických tras (z umístění parkoviště bude vyplývat, že nebude primárně sloužit pro obyvatele obce/města) a vybavení parkovišť (sociální zázemí, informační systém o naplněnosti, informace o okolní turistických cílech, apod.),
- vybudování/modernizace sociálního zázemí u turisticky exponovaných míst (toalety-preference ekologických toalet, sprchy, převlékárny, apod.),
- vybudování/modernizace/rozšíření singletracků, pumptracků a singletrailů;
- vybudování nové prohlídkové trasy související s tradicí a historií regionu včetně související informační infrastruktury a sociálního zázemí (zpřístupnění štol, dolů, průmyslových podniků, technických památek, apod.),
- revitalizace venkovního veřejného prostoru lázní.
Výše uvedený výčet uvádí hlavní podporované aktivity a vybrané související aktivity. Uznatelné mohou být i další výše neuvedené aktivity, které s hlavními podporovanými aktivitami přímo souvisí a přispějí k jejich naplnění. O uznatelnosti všech aktivit rozhoduje poskytovatel v rámci procesu hodnocení žádostí.
Podpořeny budou výhradně aktivity nekomerčního charakteru, určené pro širokou veřejnost. Za využívání podpořené infrastruktury nebudou moci být vybírány žádné poplatky (vybírání poplatků je umožněno pouze v případě využití parkovišť budovaných obcemi, toalet, sprch nebo obdobných zařízení, dále za odběr vody, elektřiny a za obdobné úkony u veřejně přístupných prvků, kdy daný prvek není zřízen za účelem provozování podnikatelské činnosti).
Preferováno bude budování infrastruktury architektonicky hodnotné, s vazbou na krajské projekty nebo konkrétní region, přinášející přidanou hodnotu území (atraktivní design, kvalitní materiály, dlouhodobý charakter investice, vytvářející nebo doplňující funkční celek v daném území). Budovaná infrastruktura musí být dlouhodobě udržitelná. Příjemce dotace musí být schopen pravidelně podpořené prvky udržovat, zajišťovat opravy, úklid, nátěry a zajišťovat jejich plnou funkčnost (například zajištění elektrické energie a internetu u zařízení typu informační panely apod.), a to nejméně po dobu 5 let od ukončení realizace projektu.
Projekty musí mít investiční charakter (min. 80 % investičních nákladů – závaznost při podání žádosti), případná neinvestiční část projektu musí být v plné výši hrazena z vlastního podílu žadatele).
Aktivity musí být prokazatelně dokončeny dle žádosti o dotaci a doloženy relevantní dokumentací (předávací protokol, protokol o uvedení do provozu, veřejné zpřístupnění, kolaudace, apod.). Dokončený projekt musí představovat funkční celek využitelný pro širokou veřejnost.
IV. Vymezení okruhu příjemců
Oprávněným žadatelem o dotaci není obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25% účast společníka v obchodní společnosti.
Oprávněným žadatelem o dotaci není spolek nebo pobočný spolek, který je považován za neaktivní spolek ve smyslu § 125a odst. 1 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů.
Oprávněným žadatelem o dotaci není osoba, vůči které je zakázána přímá či nepřímá finanční podpora ve smyslu čl. 5l nařízení Rady (EU) č. 833/2014 ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 31. 7. 2014, částka L 229), ve znění Nařízení Rady (EU) 2022/576 ze dne 8. dubna 2022 (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 4. 2022 pod č. L 111), tedy právnická osoba, subjekt nebo orgán usazený v Rusku, který je z více než 50 % ve veřejném vlastnictví či pod veřejnou kontrolou.
Oprávněným žadatelem o dotaci jsou: krajem zakládané a zřizované organizace; obce a jimi zřizované organizace (vyjma městských částí a městských obvodů), statutární města (vyjma městských částí a městských obvodů); dobrovolné svazky obcí, společenství obcí, mikroregiony; nestátní neziskové organizace realizující aktivity v oblasti cestovního ruchu; certifikované destinační managmenty, národní geoparky v případě, že jsou držiteli certifikátu národní geopark vydaného Ministerstvem životního prostředí, turistická informační centra; podnikatelské subjekty (podnikající právnické a fyzické osoby); církve a náboženské společnosti (registrované dle zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností, respektive zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)).
Právní formy oprávněných žadatelů: podnikající fyzická osoba tuzemská; veřejná obchodní společnost; společnost s ručením omezeným; společnost komanditní; akciová společnost; obecně prospěšná společnost; ústav; příspěvková organizace zřízená územním samosprávným celkem; státní příspěvková organizace; spolek; zájmové sdružení právnických osob; obec; dobrovolný svazek obcí; pobočný spolek; církve a náboženské společnosti.
Žadatel o dotaci/příjemce dotace:
- musí být daňový rezident ČR;
- nesmí být podnikem v obtížích (dokládá se čestným prohlášením v rámci formuláře žádosti);
- má ke dni podání žádosti vypořádané veškeré splatné závazky vůči orgánům státní správy, samosprávy, státním fondům, zdravotním pojišťovnám nebo bankám. V době podání žádosti není na majetek, který má být předmětem dotace, prohlášen konkurz, není proti příjemci veden výkon rozhodnutí, není v úpadku či likvidaci. Proti žadateli nebylo zahájeno nebo vedeno trestní řízení a nebyl odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem činnosti subjektu nebo pro trestní hospodářský čin nebo čin proti majetku;
- ke dni podání žádosti ani k datu uzavření smlouvy o poskytnutí dotace nesmí být v insolvenčním řízení podle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) v platném znění, v likvidaci, nesmí proti němu být v uplynulých třech letech vyhlášen konkurs (nebo vyrovnání) nebo konkurs nesměl být zrušen pro nedostatek majetku;
- ke dni podání žádosti o dotaci nesmí mít povoleno vyrovnání s věřiteli,
- ke dni podání žádosti o dotaci nesmí být, resp. jeho majitel ve střetu zájmů a být veden na sankčním seznamu Evropské unie nebo ČR,
- musí mít uveřejněny výroční zprávy za 2 předcházející období před podáním žádosti dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví a zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích. V případě, že se jedná o nově vzniklou organizaci destinačního managementu, postačí mít uveřejněnou výroční zprávu alespoň za 1 předcházející období. V případě, že žadatel nemá zákonem stanovenou povinnost vypracovat a uveřejnit výroční zprávy, doloží přílohou dokument (volnou formou), ze kterého existence organizace a přehled činnosti bude vyplývat (např. zpráva o činnosti).
V. Lokalizace programu
Příjemci dotace musí projekt realizovat na území Moravskoslezského kraje.
VI. Podmínky pro poskytování dotací
- Minimální výše dotace je 800 000 Kč, maximální výše dotace je: 5 000 000 Kč
- Poskytovatel se bude finančně spolupodílet na úhradě uznatelných nákladů realizovaných projektů, které bude spolufinancovat, maximálně ve výši 55 % (30 % MMR, 25 % MSK).
- Projekt nebude spolufinancován z jiné veřejné finanční podpory.
- Žadatelem požadovaná výše dotace musí být v každé nákladové položce zaokrouhlena na celé stokoruny.
- Při nesplnění podmínky uvedené v odst. 4 budou projekty doporučené ke schválení předkládány zastupitelstvu kraje s požadovanou výší dotace upravenou po zaokrouhlení všech nákladových položek na celé stokoruny směrem dolů; procentní podíl dotace na předpokládaných uznatelných nákladech projektu se tím sníží.
- Poskytnutí dotace je podmíněno povinností žadatele doložit společně s podepsaným písemným návrhem smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje do 2 měsíců od rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí dotace, u náhradních žadatelů do 2 měsíců od zaslání informace o poskytnutí dotace poskytovatelem:
- originály nebo úředně ověřené kopie originálů dokladů, ve kterých místně příslušný finanční úřad a okresní správa sociálního zabezpečení potvrdí skutečnost, že žadatel u těchto orgánů nemá žádné závazky po lhůtě splatnosti (bezdlužnost). Předložené doklady musí prokazovat bezdlužnost ke dni, od něhož v den jejich předložení neuplynul více než jeden měsíc. Rozhodnutí o povolení posečkání s úhradou nedoplatků nebo rozhodnutí o povolení splátkování je považováno za splnění podmínky bezdlužnosti,
- úředně ověřené kopie dokladů o názvu/obchodní firmě a právní formě (je-li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenskou smlouvu, stanovy, statut, zřizovací listinu, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků dle zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů, z rejstříků dle zákona č. 3/2002 Sb. o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů, z živnostenského rejstříku dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo ze základních registrů dle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů [např. obchodní rejstřík, spolkový rejstřík, rejstříky registrovaných církví a náboženských společností a dalších právnických osob založených registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi a registrovaných nebo evidovaných podle zákona č. 3/2002 Sb. o církvích a náboženských společnostech (dále jen veřejný rejstřík)],
- úředně ověřené kopie dokladů o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených výše uvedených dokladů); byla-li smlouva podepsána na základě pověření nebo plné moci, rovněž originál nebo úředně ověřenou kopii tohoto pověření nebo plné moci. Pokud se zástupce, který podepsal smlouvu na základě pověření nebo plné moci, neliší od zástupce, který podepsal na základě pověření nebo plné moci žádost o poskytnutí dotace, není žadatel povinen opětovně předložit již dříve předložené pověření nebo plnou moc, je-li i nadále platné(á) a zahrnuje-li oprávnění podepsat smlouvu o poskytnutí dotace,
- výpis z usnesení rady/zastupitelstva obce, kterým obec přijímá dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje a souhlasí s uzavřením smlouvy o poskytnutí dotace – je-li žadatelem obec,
- stavební povolení nebo jiný obdobný úřední souhlas či splnění zákonného požadavku – je-li realizace projektu podmíněna tímto dokumentem.
- V případě, že žadatelem o dotaci je obec nebo příspěvková organizace obce, lhůta stanovená v odstavci 6 tohoto článku se prodlužuje na 3 měsíce.
- Předložení dokladů uvedených v odst. 6 písm. a. tohoto článku není vyžadováno u žadatelů, kterým nevzniká zákonná povinnost plnit skutečnosti, jejichž potvrzení je vyžadováno, obcí, příspěvkových organizací obcí a svazků obcí. Žadatelé, kterým nevzniká uvedená zákonná povinnost, tuto skutečnost potvrdí čestným prohlášením.
- Povinnost předložit kopie dokladů uvedené v odst. 6 písm. b. a c. tohoto článku se nevztahuje na obce s výjimkou povinnosti dle písm. c. za středníkem. Povinnost předložit kopie dokladů uvedené v odst. 6 písm. c. tohoto článku se nevztahuje na podnikající fyzické osoby s výjimkou povinnosti dle písm. c. za středníkem.
- Žadatel může předložit potřebné doklady formou neověřených kopií v případě, že administrátorovi osobně doloží originály nebo úředně ověřené kopie originálů těchto dokladů k ověření shody.
- V případě, že žadatel nedoloží doklady podle odst. 6 tohoto článku ve stanovené lhůtě nebo z předložených dokladů nebo zjištění administrátora vyplyne, že u předmětných orgánů nebo kraje má nesplacené závazky po lhůtě splatnosti, nebude s ním smlouva uzavřena a dotace mu nebude poskytnuta. V případě, že žadateli nebude dotace poskytnuta z důvodu nesplnění výše uvedených podmínek nebo žadatel odmítne či vrátí poskytnutou dotaci nebo dojde k navýšení prostředků vymezených v rozpočtu poskytovatele na tento dotační program, vyzve administrátor pro přidělení dotace náhradního žadatele dle pořadníku náhradníků schváleného zastupitelstvem kraje. Za náhradního žadatele je považován i žadatel, který nemůže být plně uspokojen s ohledem na výši peněžních prostředků vyčleněných pro tento program. Po 1. 2. 2026 již nebudou náhradní žadatelé vyzýváni.
- V případě souhlasu náhradníka s výší dotace administrátor zašle náhradníkovi návrh smlouvy a vyzve jej k předložení dokladů uvedených v odstavci 6 tohoto článku. V případě nesouhlasu bude osloven další náhradník dle pořadníku. V případě, že náhradník přijme dotaci, jejíž výše nedosáhne částky jím původně požadované, musí dodržet záměr projektu dle předložené žádosti (předpokládaná výše uznatelných nákladů projektu zůstane stejná, procentní podíl dotace na uznatelných nákladech se sníží); nákladový rozpočet projektu bude v součinnosti s náhradníkem přepracován.
- Vybraným žadatelům bude poskytnuta dotace po nabytí účinnosti smlouvy, uzavřené mezi žadatelem a Moravskoslezským krajem, převodem na účet příjemce, resp. účet zřizovatele příjemce takto:
- úhradou první splátky ve výši 50 % schválené maximální částky dotace do 30 dnů od nabytí účinnosti smlouvy, zbývající část dotace do 60 dnů od předložení bezchybného závěrečného vyúčtování (v případě, že bude bezchybné závěrečné vyúčtování předloženo v průběhu roku 2025, začne lhůta pro vyplacení zbývající části dotace běžet 1. 1. 2026) za podmínek uvedených ve smlouvě.
- Pokud poskytovatel posoudí, že poskytnutí dotace by pro příjemce představovalo veřejnou podporu, může být poskytovatelem poskytnuta jako podpora de minimis ve smyslu Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. 12. 2023, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie řadě L dne 15. 12. 2023) [dále jen nařízení Komise (EU) 2023/2831], a to za předpokladu splnění všech požadavků zmíněného nařízení (včetně dodržení maximálních stropů),
- Realizace projektu může být zahájena nejdříve 1. 4. 2025 a ukončení musí být nejpozději 15. 9. 2026.
- Další podmínky, které musí příjemce splnit:
- musí mít pořízené výstupy projektu ve svém vlastnictví;
- uvést do žádosti o dotaci údaje správné a úplné;
- odpovídá za to, že veškeré osobní údaje uvedené v žádosti byly zpracovány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) a podle dalších právních předpisů;
- musí mít dostatek finančních prostředků, aby zajistil spolufinancování projektu;
- musí při výběru dodavatele postupovat v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek v platném znění. U přímého zadání a zakázek malého rozsahu musí postupovat dle aktuálního Metodického pokynu pro oblast zadávání veřejných zakázek vč. metodických stanovisek ministra pro místní rozvoj, vydaného MMR, Národním orgánem pro koordinaci DotaceEU – Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek;
- musí s peněžními prostředky, nutnými pro zajištění realizace projektu, vždy postupovat v souladu s principy 3E tak, aby dosáhl optimálního vztahu mezi účelností, hospodárností a efektivností;
- musí odděleně evidovat a účtovat ekonomickou (nesmí být financování z dotace) a neekonomickou činnost;
- musí vést o uznatelných nákladech/výdajích projektu oddělenou účetní evidenci;
- archivovat veškeré dokumenty související s realizací projektu po dobu 10 let od termínu ukončení realizace projektu;
- finanční prostředky poskytnuté formou dotace musí vést v účetnictví v příslušném roce odděleně;
- musí z projektu hradit pouze uznatelné výdaje;
- na majetku zapojeném do projektu nesmí po dobu 5 let od ukončení realizace projektu existovat omezení vlastnického práva ve formě zástavy.
VII. Uznatelné náklady projektu
- Uznatelným nákladem projektu je náklad, který splňuje všechny níže uvedené podmínky:
- vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
- byl vynaložen v souladu s podmínkami smlouvy a podmínkami vyhlášeného dotačního programu,
- vznikl příjemci v období realizace projektu,
- byl příjemcem uhrazen do konce lhůty pro předložení závěrečného vyúčtování projektu,
- váže se na podporované aktivity uvedené v článku III těchto podmínek.
- Náklady vynaložené příjemcem, které nesplňují podmínky odst. 1 jsou považovány za neuznatelné náklady. Neuznatelnými náklady jsou mimo jiné:
- náklady na projektovou přípravu a zpracování projektové dokumentace;
- náklady související s napojením cykloútulny/nouzového přístřešku na inženýrské sítě (voda, elektřina, plyn),
- provozní náklady, osobní náklady, honoráře;
- vytvoření, údržba, správa webových stránek a sociálních sítí;
- neinvestiční náklady nesouvisející s opravou, údržbou a obnovou veřejné infrastruktury cestovního ruchu (např. průzkumy, strategické dokumenty, kampaně);
- náklady na pořízení vodního vybavení (loďky, šlapadla, paddleboardy, apod.);
- náklady na budování/rekonstrukce/modernizace/opravy ubytovacích a stravovacích zařízení;
- náklady na budování/rekonstrukce/modernizace/opravy prvků, které byly podpořeny z veřejných zdrojů a nachází se ještě v době udržitelnosti;
- náklady na údržbu a úklid veřejné infrastruktury cestovního ruchu;
- náklady na kofinancování vlastního podílu na realizaci projektů – platí pro financování ze státního rozpočtu a fondů EU;
- náklady na obnovu památek, propagaci památek, pořízení předmětů kulturní hodnoty nebo sbírkových předmětů či pořízení exponátů;
- náklady na realizaci eventů (kulturních, sportovních, společenských, volnočasových, tematických akcí), na podporu akcí a jejich propagaci;
- náklady na provozní údržbu LBT (motohodiny, osobní náklady, PHM, servis a opravy);
- náklady na provoz TIC, podporu činnosti TIC, podporu certifikace TIC;
- náklady na podporu dopravní dostupnosti (kofinancování provozu, propagace linek, apod.);
- náklady na rozvoj rezervačních systémů;
- náklady na získání certifikací a systémů kvality, včetně jejich propagace;
- nákup nemovitostí (nákup pozemků a staveb), realizace výběrového řízení;
- sankce, penále a pokuty;
- daň z přidané hodnoty, pokud není její základ uznatelný.
- Hranice pro ocenění majetku, která je upravena ve vnitřním účetním předpisu žadatele, je součástí žádosti o poskytnutí dotace a na její změny od doby podání žádosti do ukončení realizace projektu nebude brán zřetel.
- Uznatelné náklady ve smyslu odst. 1 tohoto článku v sobě zahrnují i daň z přidané hodnoty, kterou si příjemce nemůže uplatnit formou nároku na odpočet daně z přidané hodnoty.
- Poskytovatel dotace – Moravskoslezský kraj – si vyhrazuje právo na odmítnutí některých nákladových položek uvedených v žádosti o poskytnutí dotace v nákladovém rozpočtu projektu, jež jsou neslučitelné se zásadami účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti při nakládání s veřejnými finančními prostředky, nejsou dostatečně konkretizovány, u nichž neexistuje prokazatelná vazba na podporované aktivity nebo nejsou nezbytné pro dosažení účelu projektu. V takovém případě bude projekt předložen zastupitelstvu kraje s požadovanou výší dotace sníženou o část dotace, jež měla být určena na úhradu odmítnutých nákladových položek, a ve smlouvě o poskytnutí dotace nebudou v nákladovém rozpočtu projektu tyto odmítnuté nákladové položky uvedeny. Pokud by v důsledku vypuštění těchto nákladových položek došlo k překročení maximálního procentního podílu dotace na uznatelných nákladech projektu, stanoveného pro tento dotační program (55 %), bude v součinnosti s žadatelem nákladový rozpočet projektu přepracován tak, aby maximální procentní podíl byl zachován.
VIII. Podmínky použití dotace
- Dotaci lze použít pouze na úhradu účelově určených uznatelných nákladů v souladu s obsahem projektu, smlouvou, podmínkami tohoto dotačního programu a strukturou nákladového rozpočtu, který tvoří přílohu smlouvy.
- Realizace projektu ani dotace není převoditelná na jiný právní subjekt. Příjemce je povinen projekt realizovat vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.
- Příjemce je povinen plnit podmínky povinné publicity projektu stanovené ve smlouvě.
IX. Předkládání žádostí o dotace
- Žadatel se přihlásí do elektronického systému ePodatelna Moravskoslezského kraje a v tomto systému vyplní žádost o poskytnutí dotace.
- Následně vloží do systému povinné přílohy:
- rozpočet projektu (tabulka ve formátu .xls nebo .xlsx v editovatelné podobě),
- doklady o názvu/obchodní firmě, právní formě žadatele (je-li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenská smlouva, stanovy, statut, zřizovací listina, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků – nevkládají obce,
- doklad o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně, nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených dokladů uvedených pod písmenem b. tohoto odstavce) – nevkládají podnikající fyzické osoby a obce,
- úplný výpis údajů z evidence skutečných majitelů dle § 16 zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 37/2021 Sb.) – netýká se právnických osob uvedených v § 7 tohoto zákona (např. státní podnik) a fyzických osob. Právnické osoby v právní formě spolku, pobočného spolku, ústavu, obecně prospěšné společnosti, zájmového sdružení právnických osob, nadace, nadačního fondu, mezinárodní nevládní organizace a školské právnické osoby neuvedené v § 7 zákona č. 37/2021 Sb. mohou nahradit úplný výpis částečným výpisem podle § 14 zákona č. 37/2021 Sb.,
- kopii smlouvy o založení účtu u peněžního ústavu nebo písemné potvrzení peněžního ústavu o vedení běžného účtu žadatele, u příspěvkových organizací obcí rovněž potvrzení o čísle běžného účtu zřizovatele, na který bude dotace zaslána,
- plnou moc nebo pověření v elektronické podobě podepsanou(é) uznávaným elektronickým podpisem žadatele (člena statutárního orgánu žadatele, starosty žadatele), nebo datový soubor vytvořený autorizovanou konverzí originálu nebo úředně ověřené kopie listinné plné moci nebo pověření zástupce žadatele včetně konverzní doložky (služba Czechpoint) – je-li žadatel zastoupen na základě pověření nebo plné moci a chce-li odeslat žádost v systému ePodatelna s uznávaným elektronickým podpisem nebo v systému ePodatelna po přihlášení do tohoto systému prostřednictvím identity občana (NIA) s úrovní ověření zástupce žadatele ZNAČNÁ.
- podklady k realizaci projektu:
- minimálně 3 fotografie stávajícího stavu (místa, kde bude umístěna nově budovaná infrastruktura) – u projektů zaměřených na pořízení techniky pro úpravu LBT podrobný popis tras, které budou technikou upravovány společně s vyznačením na mapě;
- vizualizace/náčrt, případně popis pořizované/budované infrastruktury nebo modernizované infrastruktury – plánovaný finální stav;
- projektovou dokumentaci – je-li k dispozici;
- doklady prokazující připravenost projektu k realizaci (např. územní rozhodnutí, stavební povolení apod.), jsou-li k dispozici;
- souhlasy vlastníků dotčených nemovitostí, pokud jsou odlišní od realizátora projektu a souhlasy jsou nezbytná pro realizaci projektu;
- potvrzení o propagaci a spolupráci s příslušným destinačním managementem (formulář k vyplnění je součástí přílohy č. 8 podmínek dotačního programu) – má-li k dispozici.
- Po vyplnění celé žádosti v elektronickém systému ePodatelna a vložení příloh žadatel svou žádost odešle způsobem uvedeným ve formuláři žádosti.
- Z dalšího posuzování budou vyloučeny žádosti předložené vyhlašovateli:
- v rozporu s tímto programem,
- pokud nebyla žádost podána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna; jiné nedostatky způsobu podání žádosti včetně nedostatků při podepsání žádosti budou řešeny postupem podle odst. 5 tohoto článku,
- pokud je žádost odeslána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna mimo lhůtu pro předložení žádosti,
- pokud by poskytnutím dotace v požadované výši byla překročena hranice podpory de minimis,
- v případě, že žadatel bude mít k termínu podání žádosti vůči poskytovateli neuhrazené finanční závazky po lhůtě splatnosti,
- v případě zásadních rozporů mezi informacemi uvedenými v žádosti a jejích přílohách nebo nedostatečně konkrétních informací pro posouzení projektu.
- Pokud bude žádost vykazovat jiné nedostatky než nedostatky uvedené v odst. 4, vyzve poskytovatel žadatele k odstranění těchto nedostatků v náhradním termínu. Pokud tak žadatel neučiní, bude jeho žádost z hodnocení vyloučena. Za odstranění nedostatků žádosti v náhradním termínu se považuje i případ, kdy žadatel odstraní nedostatky žádosti dříve, než je k tomu poskytovatelem vyzván. Všechny došlé žádosti včetně jejich příloh se archivují a žadatelům se nevracejí.
- Jeden žadatel může v rámci programu podat pouze jednu žádost.
X. Lhůta pro předkládání žádostí a kontaktní osoba
- Lhůta pro předkládání žádostí je od 1. 7. 2025 do 15. 7. 2025. Tato lhůta se vztahuje na předkládání žádostí v elektronické podobě v systému ePodatelna a také na případné doručení prostřednictvím datové schránky nebo v listinné podobě. V případě podání žádosti prostřednictvím provozovatele poštovních služeb je lhůta zachována, byla-li v poslední den lhůty převzata zásilka s žádostí k poštovní přepravě. Byla-li zásilka vložena do poštovní schránky, je za den převzetí k poštovní přepravě považován den, jehož datum je uvedeno na otisku razítka, jímž provozovatel poštovních služeb opatřil obálku se zásilkou. Jestliže provozovatel poštovních služeb zásilku vloženou do poštovní schránky otiskem razítka s datem neopatřil nebo datum není čitelné, pravidlo o zachování lhůty se neuplatní.
- V případě prokazatelné nefunkčnosti elektronického systému pro podávání žádostí na straně poskytovatele může administrátor programu prodloužit lhůtu pro podávání žádostí o dobu přiměřenou době nefunkčnosti elektronického systému. Informace o prodloužení lhůty pro podávání žádostí bude zveřejněna stejným způsobem jako podmínky tohoto dotačního programu.
- Administrátorem tohoto dotačního programu je odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava.
- Kontaktní osoba: Mgr. Jan Smiga, tel. 595 622 319, e‑mail jan.smiga@msk.cz
XI. Vyhodnocování a výběr žádostí o dotaci
- Formální náležitosti žádosti o dotaci bude hodnotit odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu.
Název kritéria ANO NE Žádost byla podána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna ve lhůtě stanovené podmínkami Programu. Žádost byla podána způsobem uvedeným ve formuláři žádosti a podepsána zástupcem žadatele – opravitelné kritérium Žadatel splňuje definici oprávněného žadatele dle podmínek Programu (bezúhonnost, nezadluženost, historie žadatele, nepřekročení hranice podpory de minimis, střet zájmu, právní forma, atd.) Místem realizace projektu je Moravskoslezský kraj Požadovaná výše dotace je v souladu s min. a max. možnou výší dotace dle podmínek Programu (včetně rozdělení na investiční a neinvestiční část) Jsou doloženy všechny relevantní povinné přílohy – opravitelné kritérium Žadatel dodržel stanovený poměr investičních a neinvestičních výdajů projektu - Kritérium přijatelnosti a kvalitu projektů bude hodnotit hodnoticí komise složená ze zástupců odboru regionálního rozvoje a cestovního ruchu a zástupce Moravian-Silesian Tourism, s.r.o., jejíž členy určí vedoucí odboru regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Hodnoticí komise může jednotlivé aktivity na základě konzultace s žadatelem o dotaci upravit, nedoporučit aktivity k poskytnutí dotace, popř. navrhnout snížení uznatelných nákladů na tyto aktivity. Výstupem hodnocení bude seznam projektů seřazených sestupně dle počtu přidělených bodů.
Hodnocení přijatelnosti bude provedeno na základě následujících kritérií:Název kritéria ANO NE Předmětem žádosti o dotaci jsou aktivity definované v podmínkách Programu. Výstupy a výsledky projektu jsou udržitelné. Žadatel definoval konkrétní parametry výstupů a výsledků projektu a tyto parametry jsou dosažitelné. Projekt je popsaný jasně, srozumitelně a obsahuje všechny informace potřebné k jeho posouzení. Hodnoticí komise bude přidělovat body na základě následujících hodnoticích kritérií:
Projektové aktivity přispívají k plnění Strategie řízení cestovního ruchu Moravskoslezského kraje 2021–2025 Nepřispívá Částečně přispívá Převážně přispívá Zcela přispívá 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Výstupy projektu budou zcela zdarma (i nad rámec povolených poplatků dle podmínek Programu) Ano Ne 5 b. 0 b. Výstup projektu přispívá k dekoncentraci turisticky přetížených míst Nepřispívá Částečně přispívá Převážně přispívá Zcela přispívá 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Stav pořizované techniky LBT (kritérium pouze pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) Stáří 5 let a více Stáří 3 až 5 let Stáří do 3 let Nová 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Úprava LBT v posledních 5 zimních sezónách v rámci DP MSK (kritérium pouze pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) NE ANO 0 b. 10 b. Plánovaná délka upravovaných tras (kritérium pouze pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) Nespecifikováno/ neuvedeno Do 10 km 10-50 km Nad 50 km 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Projekt přispívá k prodloužení turistické sezóny v místě realizace (kritérium nerelevantní pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) Nepřispívá Částečně přispívá Převážně přispívá Zcela přispívá 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Projekt zohledňuje potřeby osob s omezenou schopností pohybu a orientace (kritérium nerelevantní pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) Nezohledňuje Zohledňuje částečně Zohledňuje převážně Zohledňuje zcela 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Originální řešení nebo design nové infrastruktury, použití ekologických prvků a přírodních materiálů (kritérium nerelevantní pro projekty zaměřené na pořízení techniky pro úpravu LBT) Neobsahuje Obsahuje částečně Obsahuje převážně Obsahuje zcela 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Přínos pro rozvoj cestovního ruchu Minimální přínos pro cestovní ruch Očekávaný přínos je střední, projekt rozvíjí spíše lokální cestovní ruch Přínos pro turistický ruch je významný, ale ne klíčový Výrazně přispěje ke zvýšení návštěvnosti/ komfortu návštěvníků 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Žadatel spolupracuje s relevantním destinačním managementem turistické oblasti Nedoloženo/ nespolupracuje Existuje dohoda mezi žadatelem a destinačním managementem o rozsahu budoucí spolupráce Spolupracuje s destinačním managementem na základě smlouvy a naplňuje podmínky smlouvy Aktivně se zapojuje do 3K platformy , podílí se na tvorbě produktů cestovního ruchu 0 b. 1 b. 3 b. 5 b. Žadatel propaguje turistickou oblast a turistické cíle Nedoloženo/ nepropaguje Existuje dohoda mezi žadatelem a destinačním managementem o budoucí propagaci Částečně propaguje Aktivně propaguje 0 b. 1 b. 3 b. 5 b. Rozpočet projektu je jasný, přehledný, strukturovaný a dostatečně podrobně rozepsaný. Náklady jsou nezbytné pro dosažení cíle Neefektivní, nepřehledný rozpočet, nesprávně strukturovaný, nepřiměřené náklady Náklady jsou vyšší než obvyklé, nejsou v plné míře nezbytné pro dosažení cíle Náklady odpovídají rozsahu projektu, rozpočet obsahuje pouze drobné nejasnosti Náklady jsou přiměřené a rozpočet je jasný a podrobně rozepsaný 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Připravenost projektu Projekt není dobře připraven a existují pochybnosti o jeho realizovatelnosti Projekt má významnější nedostatky v přípravě Projekt je dobře připraven, ale s drobnými nedostatky či nejasnostmi Projekt je plně připraven, má kompletní dokumentaci, povolení, je realizovatelný 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Udržitelnost a provozní zajištění projektu Není doložen plán udržitelnosti Udržitelnost je zajištěna minimálně, nejsou zohledněny dlouhodobé náklady Plán udržitelnosti je částečně zajištěn, ale nejsou řešeny všechny aspekty Projekt má jasný plán udržitelnosti na min. 5 let 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. - Pokud budou mít projekty stejný počet bodů, bude pořadí stanoveno tak, že upřednostněn bude ten projekt, na jehož realizaci je žádána nižší procentuální spoluúčast poskytovatele dotace. V případě shodnosti i procentuální spoluúčasti poskytovatele pak bude upřednostněn ten projekt, na jehož realizaci je žádána nižší maximální částka dotace. V případě shodnosti všech výše uvedených parametrů bude rozhodující čas předložení žádosti v systému ePodatelna.
- Zastupitelstvo kraje rozhodne o poskytnutí dotace na předložené projekty, o poskytnutí dotace náhradním žadatelům za stanovených podmínek a o neposkytnutí dotace neúspěšným žadatelům nejpozději do 30. 9. 2025.
- Výsledky rozhodnutí zastupitelstva kraje budou uveřejněny na úřední desce krajského úřadu do 10 kalendářních dnů po rozhodnutí zastupitelstva kraje. S žadateli, jimž budou dotační prostředky zastupitelstvem kraje schváleny, uzavře kraj smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje v souladu s platnými obecně závaznými právními předpisy (příloha č. 1 programu). Příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje budou o přidělení dotace vyrozuměny dopisem, ve kterém budou informovány o zvýšení závazného ukazatele a jehož součástí bude nákladový rozpočet projektu. Příspěvkové organizace kraje musí ve všech aspektech dodržet podmínky dotačního programu. Ustanovení tohoto dotačního programu, v nichž se hovoří o smlouvě, platí obdobně pro dopis ve vztahu k příspěvkovým organizacím kraje.
XII. Závěrečné vyúčtování, průběžné vyúčtování a zpráva o udržitelnosti projektu
- Po ukončení realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli závěrečné vyúčtování celého realizovaného projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě.
- Příjemce vyplní formulář závěrečného vyúčtování v elektronickém systému ePodatelna, připojí k němu požadované přílohy a odešle jej způsobem uvedeným v tomto formuláři.
- Závěrečné vyúčtování musí být zpracováno na formulářích předepsaných pro tento dotační program, musí být úplné (musí obsahovat všechny náležitosti vyžadované předepsanými formuláři včetně příloh, pokud se vztahují k danému příjemci a projektu) a bezchybné.
- V průběhu realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli průběžné vyúčtování realizace projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě. Ustanovení tohoto článku upravující závěrečné vyúčtování se použijí na průběžné vyúčtování obdobně.
- Příjemce dotace je povinen předložit Zprávu o udržitelnosti projektu do 15. 9. 2031. Ustanovení tohoto článku upravující závěrečné vyúčtování se použijí na Zprávu o udržitelnosti projektu obdobně.
XIII. Kontrola použití dotace
- Ověřování správnosti použití poskytnuté dotace, zejména zda byla hospodárně a účelně využita, podléhá kontrole poskytovatele podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, MMR, CRR či externími pověřenými subjekty (ve smyslu §14g zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech) a ostatními orgány provádějícími veřejnosprávní kontrolu. Po obdržení závěrečného vyúčtování bude provedena kontrola:
- formální správnosti,
- dodržení účelového určení,
- dodržení podmínek,
- celkové evidence projektu,
- uznatelnosti nákladů v rámci realizace projektu.
- Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
XIV. Výše rozpočtových prostředků
- Předpokládaný rozpočet programu je ve výši 35 437 260 Kč.
XV. Závěrečné ustanovení
- Na poskytnutí dotace není právní nárok.
- Poskytnutí dotací v rámci tohoto programu je podmíněno vydáním Rozhodnutí o financování projektu Oživení cestovního ruchu podporou infrastruktury v Moravskoslezském kraji, financovaného z programu Ministerstva pro místní rozvoj ČR s názvem Podpora obnovy a rozvoje regionů, podprogram Oživení cestovního ruchu podporou infrastruktury CR (dále jen Rozhodnutí). V případě, že Rozhodnutí nebude vydáno, program nebude realizován a dotace nebudou poskytnuty.
XVI. Seznam příloh dotačního programu
- Příloha č. 1 – Návrh smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
- Příloha č. 2 – Formulář žádosti včetně rozpočtu
- Příloha č. 3 – Formulář průběžného vyúčtování projektu
- Příloha č. 4 – Formulář závěrečného vyúčtování projektu
- Příloha č. 5 – Závěrečné vyúčtování projektu – Uznatelné náklady / výdaje
- Příloha č. 6 – Závěrečné vyúčtování projektu – Přehled o úhradách
- Příloha č. 7 – Úřední záznam o osobním podání dokumentu
- Příloha č. 8 – Potvrzení o propagaci a spolupráci s příslušným destinačním managementem
- Příloha č. 9 – Formulář zprávy o udržitelnosti projektu
XVII. Účinnost
Tento dotační program byl schválen usnesením Rady Moravskoslezského kraje č. 17/976 ze dne 12. 5. 2025 a nabývá účinnosti dne 14. 5. 2025
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.